Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 5614 ggr
MoaL
2/11/12, 6:05 AM

Drömsnäcka

(Jag vet, jag kom inte på någon bättre rubrik. Tungan ute)

Vad finns det för art eller arter av snäckor som ni verkligen någon gång skulle önska att ni kunde få äga? Det kan handla om väldigt dyra snäckor, utrotningshotade arter, eller arter som är enormt svåra att hålla, och som därför är omöjliga eller snudd på omöjliga att kunna skaffa, men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Det kan lika gärna vara snäckor som ni inte har plats eller tid för i dagsläget, eller som är svåra att få tag på just här i Sverige.

Så, låt höra vad era drömsnäckor skulle vara. ^^  (De ska förstås finnas i verkligheten. Flört)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Doll
2/11/12, 1:13 PM
#1

Min absoluta drömsnäcka har nog alltid varit A. varicosa och jag är också grymt sugen på några A. reticulata albino.
Men pga av platsbrist så finns det ingen möjlighet till nytt liv här hemma. :/

nickiee
2/11/12, 5:14 PM
#2

är ..a a för mej å det är på g snart bara tempraturen blir mindre så det går att skicka dom …men sen kan det finnas fler arter som ja ej set ännu

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[morat]
2/11/12, 6:51 PM
#3

Limicolaria flammea och Achatina Reticulata albino tycker jag är fruktansvärt vackra! ^^ Ska ju få reticulata om ett tag, så den drömmen är snart uppfylld Glad

MoaL
2/12/12, 8:51 AM
#4

#1 Ooh, Achatina varicosa (länk 1, länk 2) är grymt snygga snäckor! Jag vill också ha sådana. ^^

Faktum är att jag vill ha i princip alla snäckor som finns, nästan. Tungan ute Fast framförallt alla ur släktena Achatina och Archachatina.

En art som jag vill ha enormt mycket är Megalobulimus oblongus (länk 1, länk 2, länk 3), men de är svåra att hålla och på många ställen i världen utrotningshotade, så tja.. :S
En annan art som jag tycker är såå snygg är Platymma tweedei (länk 1, länk 2).
Och ännu en som jag tycker är vacker är Liguus virgineus (länk 1, länk 2).

Suck. The list goes on and on. ^^ Det finns så många vackra snäckor man önskar att man kunde äga, men många av dem är jättesvåra att hålla och/eller är utrotningshotade. Tur att det finns många ur Achatina och Archachatina som man kan hålla i alla fall. Skrattande

#2 Jag förstår inte riktigt det du har skrivit. :) Har kommentaren blivit halverad eller vad har hänt?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Doll
2/12/12, 1:14 PM
#5

#4 Åh ja! Jag har faktiskt ingen större koll på snäckor om det inte är achatina eller archacatina. Men det finns så grymt mycket fina och häftiga snäckor! Habegäret bara ökar. :P

[josefineomar]
2/17/12, 10:51 AM
#6

Achatina reticulata albino hade jag gärna velat ha :)

Annons:
MoaL
2/18/12, 6:37 PM
#7

#5 Ja det gör ju det, fast oftast är ju många snäckarter så svåra att hålla, så det är ju synd. :)

#6 Det är en jättetrevlig och vacker art! Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Doll
2/18/12, 7:27 PM
#8

#7 Ja, visst är det så, men man får beundra på avstånd… Genom datorskärmen. :P

PaaatyPalm
12/30/12, 2:13 PM
#9

Har sjävl A. Achatina & A. reticulata albino & dessa måste nog få förstaplatsen. Dock är mina Achatina fasligtfullt blyga så det är tråkigt…

Sen är jag sugen på några irendalie igen & har alltid suktat efter "nu glömmer jag namn" men det är en snäcka med "skägg". Finns även en fulica art som jag finner väldigt frästande, även där är namnet glömt men något r på ploppar upp.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

PaaatyPalm
12/30/12, 3:28 PM
#10

Letat upp namnen ;)

Fulica Rodatzi & Megalobulimus oblongus sp

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

tsrebel
1/11/13, 2:36 AM
#11

Gleder meg veldig til våren!

Da skal jeg skaffe følgende:

  • Pleurodonte excellens
  • Edentula sp. eller Euglandina sp.
  • Achatina tincta
  • Helix lucorum

Det er ikke sikkert jeg får tak i eller har råd til alle, men det er en ganske realistisk ønskeliste.

Den mindre realistiske drømmelista ser slik ut:

  • Amphidromus sp.
  • Euhadra sp.
  • Ryssota sp.
  • Hedleyella falconeri
  • Lignus sp.
  • Drymaeus sp.
  • Sultana sp.
  • Orthalicus sp.
  • Corona sp.

Disse er stort sett sjeldne/utrydningstrua, vanskelig å få tak i og/eller vanskelige å holde i fangenskap.

MinFristad
3/8/13, 2:20 PM
#12

Jag vill ha Achatina achatina, sen får det vara bra ;)

Kire84
3/8/13, 10:23 PM
#13

Samma här. Vill ha Achatina achatina men vet ingen nära varberg som har tyvärr.

Annons:
MoaL
3/22/13, 11:05 PM
#14

Snart är det sommar, då går det att beställa. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
6/27/13, 7:36 AM
#15

Min absoluta drömsnäcka är A. varicosa men hittills verkar det inte finnas några seriösa säljare.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
6/27/13, 11:36 PM
#16

Några seriösa säljare? Jag tror inte att det finns någon säljare överhuvudtaget i Sverige. ;) Det borde gå att importera dem däremot.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
6/28/13, 6:49 AM
#17

Nej jag menade hela europa, jag har kollat runt lite men inte ens länder som storbrittanien tycks ha några Uppfödare o.O

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

mbn
6/28/13, 10:52 PM
#18

L. flammea är jag grymt sugen på men det får vänta ett tag då jag just fått hem ett gäng A. reticulata albino, som ska få växa till sig, och byta terrarium, innan jag skaffar fler. :)

Upp till toppen
Annons: