Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 3124 ggr
WeirdFreak
2/8/12, 7:53 PM

Mögel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Kollade hos mina snäckor idag och upptäckte detta. Är det mögel? Jag har ett ca 10 cm djupt lager "plantation soil" och sen mossa över det. Under mossan så satt detta, någon som vet vad det är?

Tacksam för snabba svar! :D

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Annons:
MoaL
2/8/12, 9:39 PM
#1

Hmm, det där ser väldigt underligt ut. :S Det ser ut som när jag har strött kalk över mossan/mullen här hemma. Jag har aldrig sett mossa mögla tidigare faktiskt, tvärtom brukar den ju kunna bli ungefär exakt hur fuktig som helst utan någon mögel.
Hur luktar det?

Säger du att det där var under mossan? Men det där vita verkar ju vara mossan?

Jag tror nog att det enda du kan göra är att kasta ut det som ser skumt ut och in med nytt igen. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2/8/12, 9:58 PM
#2

Det var under mossan för jag lyfte bort ett lager med mossa och så såg jag det där.

Kom på en sak nu… Ibland när jag fuktar så tar jag inte ut sepiaskalen så när dem har blivit blöta så kanske det har runnit ner? En teori bara :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

KråkansFåglar
2/8/12, 10:37 PM
#3

Jag har haft mossa en hel del gånger, men det är inte länge det får ligga hemma hos mig. För hos mig möglar det! detta tror jag på bara för att det är "död mossa", frisk mossa är ju annars grön.

men skållar man mossan så dör den.

www.krakansfaglar.n.nu

vinteralvan
2/9/12, 1:02 PM
#5

Ser mycket udda ut. Jag skulle rensat och lagt dit ny.

WeirdFreak
2/9/12, 8:39 PM
#6

Jag har tagit bort en del, men nu så är jag nästan hundra på att det är sepiaskal :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Annons:
MoaL
2/11/12, 4:57 AM
#7

#6 Har du pulvriserat sepia och spritt ut eller? :) Sepiaskal rinner inte bara ut, det smälter inte, så det är inte möjligt. ^^ Hur luktar det vita?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2/11/12, 4:00 PM
#8

#6 Det luktar inget, jag känner bara lukten av mossan. Men det dammar av det, jag ska ta ut det nu och städa. :) Nej, jag har bara bitar med sepia.

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

MoaL
2/12/12, 7:41 AM
#9

#8 Aha, okej. ^^ Mögel brukar annars lukta ganska jordigt och unket. Va, dammar det? Så konstigt. Det ser så underligt ut, så man undrar ju vad det riktigt är. :P Jag skulle som sagt i alla fall gissa på mögel eller något liknande, så jag tycker att det låter bra att du plockar bort det. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2/12/12, 11:36 AM
#10

Japp, det är borta nu. Men du vet den där lilla som följde med när jag köpte mina snäckor? Igår så fick dem flytta över från petboxen till ett akvarium och jag hittade inte honom! Jag letade igenom mossan och torven (jag har ju mycket torv) men hittade honom inte… Så antingen så smet han med dem andra eller så är han kvar i petboxen för jag vågade inte slänga det xD

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

MoaL
2/18/12, 6:50 PM
#11

#10 Ojdå, har du hittat den lilla nu? Annars ligger den säkert nedgrävd någonstans, de har ju inte särskilt svårt att gömma sig när de är sådär små. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2/18/12, 9:56 PM
#12

Nej jag har inte hittat honom än, antingen så är han petboxen eller så är han bland dem andra xD

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Upp till toppen
Annons: