Annons:
Etikettallmänt
Läst 2971 ggr
[Wera]
2012-02-05 14:50

Achatina achatina, storlek

Hur stor brukar jättesnäckorna Achatina achatina bli i fångenskap?

Min pojkvän hade två av dessa, idag har han en kvar då ena dog för ett par månader sedan (av ålder??). Vi har ingen aning om hur gammal den blev - Men dom brukar väl bli 5-10 år? Men grejen är att han tycker inte att dom är särskilt stora för att vara i den åldern (om ex. den ena dog av ålder bör den kanske ha varit större?) - Den är väl som min hand.

Men då kom jag att tänka på att det kanske beror på att de inte har fått kalk eller sepiaskal? Måste de inte ha kalk för att växa? Min pojkvän har aldrig gett dom detta för han vet inte ens vad det är (han verkar inte ha "läst på" inför dessa djur, han tog bara emot dom av en som inte ville ha kvar dom, för några år sedan).

Hur viktigt är det med sepiaskal? **Funderar på om jag måste införskaffa detta, känns lite synd om den som är kvar.

Annons:
vinteralvan
2012-02-05 19:27
#1

Dom måste ha någon typ av kalk. Sepiaskal finns i djuraffärer och brukar vara billigt så åk iväg och köp genast.

MoaL
2012-02-05 19:39
#2

Kalk är jätteviktigt för att snäckorna alls ska växa eller fungera som de ska. Får de ingen kalk får de kalkbrist, skalet blir tunt och skört och kan lätt gå sönder, och det är jättejättedåligt. Kalk är bland det viktigaste att ge sina snäckor. :) Sepiaskal är lätt att få tag på och väldigt billigt, sådant finns på nästan alla djuraffärer. Annars går det att beställa via internet, men ordna det åt honom snabbt. Tills ni har fixat det kan du använda äggskal som du maler eller krossar i en mortel till ett pulver. Strö det över grönsakerna till exempel, så att han får i sig kalk. Det är ingen ultimat kalkkälla, men bättre än ingenting. :) Här kan du läsa artikeln om kalcium.

Hur länge har din kille haft sina snäckor, både den som finns kvar och den som dog? De ska kunna bli mellan 5 och 10 år, ja. Medellängd är väl kring 15cm i skallängd, men det finns exemplar som har blivit betydligt större. De är långsamtväxande, så de växer inte lika snabbt som många andra afrikanska snäckarter. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Wera]
2012-02-05 19:56
#3

#2 Som jag trodde då =P får införskaffa det ;)
Jag vet inte hur länge han har haft dom, iaf. 4 år skulle jag tro? Han fick dom samtidigt.

Ja tror dom är ungefär 10 cm i skalet? :)

MoaL
2012-02-06 03:59
#4

#3 Okej, ja då har de förmodligen vuxit dåligt för att de inte har fått något kalk. Vid mer än fyra års ålder borde den absolut vara större än 10cm. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-02-08 21:29
#5

Hur har det gått? Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

KråkansFåglar
2012-02-08 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kan ju också bero på för lite mat eller dålig kost.

de Achatina achatina jag hade va ca 18 cm långa i skalet.

bifogar en bild

www.krakansfaglar.n.nu

Annons:
MoaL
2012-02-11 06:27
#7

#6 Javisst, det är absolut också sant. :) Enormt snygg A. achatina på bild!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

KråkansFåglar
2012-02-11 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack! det var en av dem som förökade sig så jäkligt! :P

www.krakansfaglar.n.nu

KråkansFåglar
2012-02-11 15:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Några väldigt få av bebbarna ;)

www.krakansfaglar.n.nu

nickiee
2012-02-11 17:18
#10

mm vilka snygga snäckor wera + kråkansfåglar

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

MoaL
2012-02-12 07:43
#11

Jättefina! Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: