Annons:
Etikettallmänt
Läst 3938 ggr
Emo
1/29/12, 3:06 PM

Fiender i naturen

De snäckor, som lever i trädgården, har de några naturliga fiender?

Kan man plantera ut större snäckor och hoppas på att de ska klara sig?

Jag gjorde ett försök för många år sedan. Det misslyckades och jag vet inte varför.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
kalindas
1/29/12, 3:14 PM
#1

Man ska undvika att plantera ut djur som inte finns i den Svenska naturen normalt. Speciellt om de inte har några fiender!
Risken är stor att de tar död på de djur som behövs här.

Se t.ex. de såkallade "mördarsniglarna" hur de har tagit över i Sverige.

Australien är ännu ett bevis. Men kaninerana och paddorna.

Så inga utländska djur i naturen!

Det räcker gott med att det fortfarande finns människor som släpper ut sina sällskapsk kaniner och tror att de ska överleva.
Eller de som släpper ut minkar…Rynkar på näsan

/Elisa

gulzebra
1/29/12, 3:15 PM
#2

Ja, de har fiender. Igelkottar är ett exempel, en del fåglar ett annat.

Kan kan man väl, beror på artens krav sas. Vinbergsnäckor hör ju inte hemma i Sverige egentligen tex, likadant med mördarsnigeln. Men man borde självklart absolut inte plantera in en ny art, det kan sluta riktigt illa för de däremot har inga naturliga fiender här…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Emo
1/29/12, 3:28 PM
#3

Hur är det med de vinbergssnäckor, som lever i naturen i stockholmstrakten.

Räknas de som svenska eller utländska?

Jag trodde att de räknades som inhemska, eftersom de finns i närheten av slott, herrgårdar och gamla kloster här i landet. Enligt Bra Böckers Lexikon infördes vinbergssnäckor redan på den katolska tiden.

Djurarter, som funnits åtskilliga århundraden i Sverige borde väl ändå räknas som svenska?

#2 Jaså igelkottarna äter snäckor. Äter de alla sorter? Vet du vilka fåglar, som äter snäckor?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kalindas
1/29/12, 3:50 PM
#4

#3
Tror vinbergssnäckorna har varit så länge i Sverige att de räknas till den svenska floran. Men jag vet faktiskt inte.Obestämd

Vi har ju andra djur som t.ex. vildsvin, vissa hjortar, fasaner med mera, som är importerade hit.

Det "intressanta" i detta är att alla dessa djur är intagna av adeln för deras nöjes skull…Obestämd

/Elisa

Upp till toppen
Annons: