Annons:
Etikettberättelser
Läst 5095 ggr
MoaL
2012-01-28 21:11

Mina vinbergssnäckor vaknar! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För cirka en månad sedan eller så så tog jag ut vinberssnäckornas back ur kylen. Eftersom det här är mina första vinbergssnäckor och första gången jag dvalar någon snäcka i kyla så har jag varit lite nojig och oroat mig för att det inte skulle gå så bra som jag hoppades. Jag hade nog inte behövt oroa mig så mycket. ^^ Idag när jag klev upp hade en av dem äntligen vaknat till och segade runt inne i backen. Skrattande Jag la ned lite grönkål åt den som den började mumsa på med en gång, säkert hungrig efter sina månader i dvala. :P Jag tog även rätt på kalklocket som den har haft för öppningen, då det låg halvt under jord fortfarande.

Jag tog förstås några bilder på den nyvakne skrutten, och hoppas nu att resterande fem behagar maka sig upp snart. Tungan ute

Vissa bilder är disiga eftersom jag tog en del bilder genom plastbacken, eftersom han satt precis intill en av väggarna när jag skulle fota honom. Nu slemmar han runt på väggen uppe vid locket/taket och verkar ha piggnat till en hel del. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2012-01-28 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sötnos. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-01-28 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-01-28 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mumsmums. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-01-28 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-01-28 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kalklocket, baksida (sidan in mot snäckan):

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-01-28 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Framsida, utåt:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2012-01-28 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Närbild!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-01-28 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tjockt!

(Bilden syns inte, jag vet. Klicka på den vita rutan.)

http://uploads.ifokus.se/uploads/843/8434e7862c99f1b14537d845f4439df7/p1280120.jpg

Edit: Jag lyckades klistra in bilden i inlägget! ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[morat]
2012-01-28 22:31
#9

Vad roligt! Då hoppas jag med dig att de andra snäckorna masar sig upp snart så denna lilla snyggingen kan få lite sällskap igen! Skrattande

Intressant att få se bilder på kalklocket föresten, visste inte att det var så tjockt!

MoaL
2012-01-28 22:48
#10

#9 Ja, det ska bli så roligt att återse dem! Skrattande Jag hoppas på parning och bebbar också nu efter dvalan. :P

Jag vet, det är jättetjockt! Och jag tycker att det är så häftigt att de kan skapa ett sådant. Tungan ute

Jag har varit så otålig att de ska vakna. Jag visste ju att de inte direkt skulle vakna till så fort det blev lite varmt och att det skulle ta ett tag (vore rätt dåligt evolutionsmässigt om dvalande djur skulle vakna vid första tecken på värme, om det sedan blir kallt igen och så fryser de ihjäl/alternativt inte har tillräckligt med energi att dvala in igen), men jag har ändå varit så orolig att de inte skulle klara sig, så nu är jag så lättad, haha. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[morat]
2012-01-28 23:09
#11

#10

Haha, det kunde jag nästan föreställa mig xP Att det förhoppningsvis ska bli ägg och bebbar alltså!

Jo, man blir ju såklart orolig över sina små raringar! Skrattande

Bävern
2012-01-30 21:28
#12

Oj har den redan vaknat upp =) 2 av mina har inte ens gått i dvala bara en av dom, mina bäbisar har de varit liv i hela tiden =), din ser ut som en av mina =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

MoaL
2012-01-31 01:26
#13

#11 Haha, ojdå, är jag så lättgenomskådad? Tungan uteFlört

#12 Mina har gått i dvala eftersom jag hade dem ute i höstas, tills det blev så kallt att de grävde ned sig och dvalade in. ^^ Därefter stoppade jag in deras back i kylskåpet.
Om ni har era inne i rumstemperatur är det inte konstigt om inte alla dvalar. Mina vaknar nu eftersom jag har tagit ut dem ur kylen, vilket betyder att de har fått omkring 20 graders värme istället för bara någon få plusgrad som det är i kylskåpet. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Emo
2012-01-31 07:36
#14

Hur "bodde"de när du hade dem ute?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MoaL
2012-01-31 08:57
#15

Jag fick dem allesammans på senhösten, så jag gjorde iordning så att det skulle vara lätt att dvala dem och rymma deras "dvalningsback" i kylen redan på en gång. :) Medan de fortfarande var vakna hade jag mer Inredning åt dem dock, grenar och sådant, som jag plockade bort när de väl hade grävt ned sig. Jag kommer att flytta dem till en större back när de har vaknat till ordentligt. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Emo
2012-01-31 09:17
#16

Jag hoppades en gång i tiden (på stenåldern) att jag skulle kunna ha sådana i min "park". Tyvärr försvann de. Därför frågade jag i en annan tråd vilka fiender de har i naturen. Kanske var de för få, kanske berodde det på något annat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

WeirdFreak
2012-01-31 10:33
#17

Såna där finns ute där jag bor :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

HellviHumle
2012-02-01 18:33
#18

#16 Jag släppte ut 25 st i trädgården för, gissningsvis 30 år sedan. De är väldigt många nu och sprider sig ända in till grannarna. Tror att trstar och igelkottar går hårt åt dem. Vi har också haft lösgående myskankor som säkert lagt beslag på en hel del. Men som sagt, så finns det rätt gott om dem i alla fall.

HH

Mice
2012-02-01 18:46
#19

Åh vad roligt, söööötaa KyssKyss

MoaL
2012-02-01 19:01
#20

#16 Men finns inte vinbergssnäckor där du bor? De finns ju i större delen av södra Sverige, definitivt i Skåne. Mina första två kommer från Skåne, från Hörby - vilket enligt googles vägbeskrivning ligger drygt en timme från Röke. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Emo
2012-02-01 19:11
#21

#20 Jag har aldrig sett några i Skåne. Det var när jag var på kurs i Stockholm jag önskade ha sådana hemma också.

Kanske får jag börja fråga folk runtomkring om de har för många, så jag kan få överta överskottet.FlörtGlad

De kan knappast vara så vanliga här eftersom jag missat dem.

Jag är född och uppvuxen i Helsingborg (med omnejd) och har inte sett dem där heller.

Jag ska börja fråga fler.

Du såg på mina tomma skal vilka arter vi har i trädgården.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

HellviHumle
2012-02-01 19:17
#22

De håller sig ganska lokalt där de finns. Det tar tid innan de sprider ut sig.

HH

NeedfulThings
2012-02-01 20:33
#23

jag instämmer med Emo. har inte heller sett såna i Skåne. Men i Frankrike däremot Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

MoaL
2012-02-05 06:39
#24

#21 Ja, jag har ingen aning om var man finner dem. :P Jag vet bara att de finns i södra Sverige, haha. Skrattande Mina första två som kommer från Skåne var de första vinbergssnäckor jag någonsin hade sett i verkligheten.

De två (från Skåne) har för övrigt också pallrat sig upp nu, så jag har tre pomatior igång. ^^ Jag är så glad! SkrattandeSkrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2012-02-05 12:23
#25

Jag bor i Västmanland, 2-3 timmar från Stockholm och här fanns det massor förut, jag tror att det finns kvar än. När jag var liten så plockade jag ihop en massa i en hink och gick runt och visade :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

MoaL
2012-02-18 18:54
#26

Nu kan jag berätta att fem av sex stycken är igång! Tungan ute

Och gissa vad! Minst två högar med ägg är också lagda, så förhoppningsvis har jag snart små bebisar från dem också!! SkrattandeSkrattandeSkrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

DjurSlottet
2012-07-05 18:02
#27

Jag bor i skåne och här finns fullt av dem :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: