Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 3186 ggr
NeedfulThings
1/27/12, 8:05 PM

Går de ihop ? + fråga om skötsel

Jag har två Fulicor, och har möjlighet att få tag på en Achatina achatinaSkrattande

Går de ihop? fulicorna hasr varit slöa ett tag, jag vill såklart se att de piggnar till innan jag tar hem en ny snäcka,( eller måste jag ta 2 stycken?)

Ska kanske testa att ha dem lite varmare? De var mycket piggare när de stod på diskbänken, ovanpå diskmaskinen. Kan det vara så att de har lite svalare nu (typ rumstemperatur kanske 21-22 grader)  på det att de är slöa?

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Annons:
MoaL
1/27/12, 8:34 PM
#1

Vad roligt, grattis! Skrattande Är A. achatinan stor eller en liten bebis?

A. achatina ska ha andra förhållanden är A. fulica, så de passar inte att hålla tillsammans. A. fulica är känsliga för att ha för fuktigt och varmt, medan A. achatina gärna vill ha ordentligt fuktigt och varmt. I värsta fall kan A. fulica till och med dö under sådana förhållanden, så man bör hålla de två arterna åtskilda. :) Mina fulicor trivs att ha det någorlunda torrt, medan mina achatinor knappt rör på sig om de inte har jättefuktigt.
Det är bäst om A. achatinan får en kompis av sin egen art. :)

Alla mina afrikanska snäckarter är slöa nu, och det är förmodligen helt enkelt för att det är lite svalare nu än på sommaren. Helt naturligt med andra ord, och ingenting att oroa sig över så länge de äter och inte verkar sjuka. Du kan ju testa att ställa dem där du höll dem tidigare och se om du märker någon skillnad. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

NeedfulThings
1/27/12, 8:47 PM
#2

Tack för snabbt svar. Jag vet inte riktigt, tror att det är bebisar han har.

Då kanske det är för varmt för fulicorna rentav , fast de hade ju "undervärme " innan. Kan inte ställa tillbaka dem, eftersom vi flyttat  och där inte är plats längre.

Nej, de äter inte och de har inte rört sig på säkert en månad. Ganska snart efter vi flyttade så blev de väldigt slöa, tror knappt de rörde sig alls på minst en månad, liksom nu och  jag trodde rentav att de dött, Men plötsligt kom de ut ur skalen och vimsade runt lite fast de verkade inte direkt pigga. Men de åt av maten, sen gick de i dvala  igen.,

Och flytten kan det inte ha varit, flyttade typ 50 meter till ett annat hus och det var varmt och skönt ute när jag bar över dem ( det kan man ju inte anförtro någon annan)

Sen trodde han jag fick dem av att de var fulicor men det kanske de inte är? (inte samma som har A.achatina)

Det känns inte kul i alla fall, jag har gjort mitt bästa för att sköta dem enligt konstens alla regler. är mycket fäst vid de små vännerna

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

MoaL
1/27/12, 9:36 PM
#3

Jag har märkt att mina fulicor är piggast runt 22-23 grader, medan de gräver ned sig om det blir ännu varmare. :) Hur gamla är dina fulicor? De är ju piggast när de är ungar, medan vuxna snäckor blir något slöare av sig.

Har de skapat ett tunt lock över skalöppningen, eller är de bara indragna i skalet? I sådana fall, är de indragna långt in i skalet?
Vad ger du för mat åt dem? Mat som luktar mycket eller/och som är extra god kan locka ut även den trögaste snäcka. Exempel på sådant kan vara fiskmatsflingor, mango, grönkål, gurka, spirulinapulver, o s v. :)

Har du några bilder på dem? I sådana fall kanske man kan säga mer säkert vad för art det handlar om. :)

Nej, det förstår jag. Är det här första vintern, eller har du haft dem i flera år?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

NeedfulThings
1/27/12, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dessa fick jag för ganska exakt ett år sen, och då var de bebisar, kanske 2 cm eller så.  De är långt indragna i skalet, men jag kan se att de bildat en tunn hinna, och har även hittat rester av den tunna hinnan utanför

Måste fixa något extra gott åt dem i morgon förmiddag, har bara äpplen hemma ikväll.

Denna bilden är tagen för ett halvår sen, de har inte vuxit så mycket sedan dess.. har tyvärr inga bättre bilder

( du kanske minna att jag frågade förra gången de var slöa, fast då inne på exotiska djur. Blev så glad när emo- visade mig den här sajtenSkrattande)

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

MoaL
1/27/12, 10:37 PM
#5

#4 Att de är långt indragna i skalet, menar du att då som jag, att de är indragna så mycket att man kan se skalet inuti öppningen? Inte bara att de alltså är helt indragna, utan att hela kroppen har dragit sig längre in i skalet och lämnar "inre skalyta" (jag vet inte vad jag ska kalla det) blottad?

Personligen har jag inte haft bra erfarenheter av det, för jag har själv haft en del otur med just A. fulica och har haft flera stycken som har dött för mig. Jag har alltid stört mig på just det att A. fulica ska vara så enkla, för jag har alltid haft så otur med mina fulicor medan alla andra arter har varit så mycket lätta att hålla. ;) Förmodligen har jag fått tag på djur som helt enkelt är alldeles för inavlade eller något liknande. Jag hoppas att dina snäckor bara helt enkelt dvalar för att det är lite för svalt, och inte för att de är sjuka. :)

Håller du dem i den petboxen som är på bild? Har du täckt locket på något sätt, så att det inte släpper all luftfuktighet? Annars kan det vara boven, att de har det för torrt. Då gör de samma sak; dvalar. :)

Ser ut som en fulica, både hudfärgsmässigt och det lilla man ser av skalet. Fast bilder från sidan där man även ser hela skalet hade varit att föredra. ;)

Ah, se där, jag visste väl att jag kände igen dig i samband med snäckor, men jag trodde att jag bara var virrig och blandade ihop saker och ting! :P Fast det var Pinnen som hann svara såg jag, men jag vet att jag läste det. ^^
Emo- är så snäll. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

NeedfulThings
1/27/12, 10:46 PM
#6

Goda nyheterSkrattande Ser små ögon sticka ut och små huvuden som nafsar på äpplet jag gav dem. Nu rumsterade jag ju lite med dem, för att kolla i skalen, kanske det fick dem att vakna till?

Men, visst man såg en hel del av insidan av skalet,

Nej jag har inte täckt gallret men duschar i princip varje dag.

Men nu slår det mig, en sak som hände i somras och som jag blev arg över. Flickorna hade gått med pappa och hittat en liten snäcka utomhus, och den hade pappa placerat i deras petbix. Nu var den där bara några timmar, men de kanske blivit smittade av något.

Den snäckan var jättefin, nästan lite metallic gammelrosa, men den fick bo ute under en balkong så nöjde sig tjejerna med det.

Nu vet jag inte hur länge det dröjer tills de nya snäckorna ska komma hit, men de ska ju som du sa ha en egen box, eller ska jag avvakta att ta hemdem  pga den eventuella smittrisken ändå?

Har förresten läst igenom alla trådarna i forumet, och de flesta artiklarna nu, himla kul läsning ( och en del av det jag frågat om hade ju andra redan frågat….OskyldigSkrattande )

Ska se om jag kan fotografera dem imorgon

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Annons:
MoaL
1/27/12, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja, lite rumstering brukar väcka dem och få dem att kika fram för att se varför världen rör på sig. Flört

Luftfuktigheten smiter iväg nästan på en gång med ett sådant lock, även om du sprayar varje dag. :) Det bästa är om ni antingen täcker locket med plast, eller gör som jag brukar och som jag har nämnt även i en artikel: åk till en glasmästare och skär ut en glasskiva som ni använder som lock istället. Det brukar inte vara dyrt alls, uppåt en hundring max med 3mm glas. Fast det beror på storlek också förstås, och beroende på hur girigt glasmästeriet är. ;)
Bild på en av mina petboxar med glaslock innehållande fulica-ungar fanns i artikeln, och som du ser har jag bara lämnat en glipa åt dem. Jag har även tejpat kanterna för att varken snäckorna eller jag ska kunna skära oss på dem, eftersom kanterna bara är rakt avskurna och inte fasade.

Jag vet inte om de kan ha blivit smittade av något, men man ska aldrig blanda vilda djur tillsammans med "tama", just för risken med parasiter och sjukdomar och liknande. :) Det låter som någon Cepaea av något slag i alla fall.

Du kan ta hem de nya snäckorna utan problem. Glad Undvik bara att låta dem ha kontakt med varandra, och tvätta händerna mellan dem. Ja, man ska förstås alltid vara noggrann med hygienen. ;)

Haha, tur att forumet är såpass nystartat om du har läst igenom alla trådar och nästan alla artiklar. Tungan ute Jag har tänkt skriva fler artiklar, men jag har haft så fullt upp att jag just såpass har hunnit med att hänga lite på forumen. ^^
Och det gör ingenting om frågor upprepas, det hör till när man är på forum. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

NeedfulThings
1/31/12, 8:42 AM
#8

Nu är problemet löst Skrattande Det var som du trodde, att de hade för torrt.

Innan vi flyttade bodde de i en förvaringslåda från Ikea, men den var ju lite grumlig + inte så stor så jag köpte petboxen. Och vips blev det för torrt. Nu har jag varit flitig med vattensprutan och mina små gullesnäckor är pigga och glada igen.

Tror att det är en sån här jag har hemma, till andra saker, den är genomskinlig och bra, tror kanske att jag ska byta till en sån istället. Ser inte så genomskinlig ut på bilden, men den jag har är i princip glasklar.

Eller så skär jag till ett glaslock. (jag håller på med glas som en hobby, så jag har glasskärare och sånt hemma)

Tack för all hjälp

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

MoaL
2/2/12, 2:33 AM
#9

Vad skönt att du fick reda på vad som var problemet. Skrattande En plastback eller ett glaslock gör vilket som. Så länge behållaren håller luftfuktigheten som den ska och rymmer snäckorna ordentligt så kommer de nog att vara nöjda. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: