Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 2703 ggr
vinteralvan
1/23/12, 2:57 PM

Majs

Jag har upptäckt att min snäcka verkligen älskar majs. Hur bra/dåligt är majs? H*n tycker inte om varesig vitkål eller savoykål och grönkål har jag inte fått tag på, något förslag på vad jag ska ge istället?

Annons:
MoaL
1/23/12, 7:15 PM
#1

Majs är inte särskilt nyttigt, och absolut inte det enda du bör ge. ;) Det innehåller bland annat drygt fyrtio gånger så mycket fosfor som kalcium, så det är ingenting som man ska ge mycket eller enbart av. Glad
Vad h*n "tycker om" kan ha att göra med vad h*n är van sedan tidigare. Fortsätt ge flera olika sorters Foder, även sådant h*n har nobbat hittills. Testa även ruccola, paprika, morot, broccoli, mango, och så vidare, och se förstås till att h*n alltid har tillgång till kalk. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
1/23/12, 8:26 PM
#2

Sepiaskal har h*n förstås. Broccoli och morot har varit poppis men jag tror att han inte har fått särskilt varierat tidigare. Förra ägaren verkade varken särskilt kunnig eller intresserad alls. Stackarn hade en för liten petbox med bara torr jord och en sten. När h*n kom hem till oss tog han sig direkt till sin lilla plaskdamm och drack vatten.

MoaL
1/23/12, 8:51 PM
#3

Vilken tur att du tog hand om den lille plutten, så att h*n fick ett bra snäckliv. :)
Om h*n inte har fått varierat utbud med Foder tidigare så är det inte konstigt om h*n inte heller är särskilt snabb på att prova de nya fodersorter som du erbjuder henom. Man ska alltid ge sina snäckor många olika slags grönsaker just för att deras foderkrav inte ska vara så snäva. Fortsätt bara att ge olika slags Foder så kommer han nog att börja testa så småningom. Strunta i majsen tills vidare, och ge bara andra slags grönsaker. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: