Annons:
Etikettavel-bebisar
Läst 2369 ggr
[morat]
1/19/12, 7:01 PM

Inavel?

Är det någon här som vet hur det är gällande inavel hos snäckor/sniglar? Finns det några risker med det, eller märker man knappt av några skillnader som betéendet osv?

Tänkte nämligen på att det är många som köper exempelvis 2 snäckor, och efter något/några år så lägger dom ägg/föder, och då borde det väl bli inavel? Tungan ute

Annons:
MoaL
1/20/12, 5:18 AM
#1

Ryggradslösa djur drabbas inte lika illa av inavel som ryggradsdjur, men visst kan de drabbas. Att ta in någorlunda obesläktade djur i aveln är självklart bara bra. Glad

Sedan är de flesta snäckor vi har i hobbyn besläktade. Såvitt jag vet är till exempel alla A. iredalei mer eller mindre besläktade, eftersom ALLA A. iredalei härstammar från en snäcka som fångades in och födde ungar. Jag har ingen källa på det, men det är ju knappast omöjligt.

Jag har inga problem med att avla på besläktade snäckor, och när jag får möjlighet att ta in nytt blod så gör jag det. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[morat]
1/20/12, 4:30 PM
#2

#1

Jaha, vad bra då vet jag det! Skrattande Det var bara en fråga som dök upp i huvudet, haha!

Jomen då är det ju bara att köpa in lite nya snäckor då och då om man vill! Glad

[josefineomar]
2/23/12, 12:22 PM
#3

Har också funderat på detta då jag har helsyskon här hemma. Men det var ju skönt att de inte drabbas så illa :)

Upp till toppen
Annons: