Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 2238 ggr
Mice
1/13/12, 6:36 PM

Kyla ner "buren"?

Vad jag har märkt när jag haft snäckor inomhus är att 
det blir för varmt för dom, och dom blir helt slappa.

Finns det något man skulle kunna kyla ner buren med?
Typ en liten fläkt man kan sätta fast på burens vägg.
Jag vet inte. Men jag kan inte ha snäckor ute.
Det kommer tvestjärtar och spindlar och bor på och i buren..

Annons:
MoaL
1/14/12, 2:25 AM
#1

Jag antar att du menar våra svenska snäckor nu? Glad Jag har märkt samma sak, och jag tror att det främst gäller just vildfångade snäckor. Jag tror att de är så vana temperaturväxlingar, Vinterdvala och sådana naturliga skiftningar att deras rytm blir helt störd av att hållas i en miljö som hålls någorlunda regelbunden och konstant hela tiden.

Under sommarhalvåret kan man ju vanligtvis hålla snäckorna utomhus. Går det inte att "låsa" behållaren så att det inte kan komma in några tvestjärtar eller spindlar till snäckorna?
Under vintern är det bra om man kan dvala snäckorna genom att hålla dem svalt, då det är deras naturliga beteende som de har hållit på med sedan de kläcktes. Glad

Kyla ned går ju säkert genom att linda in ett par frysblock i en handduk och lägga dem intill/under behållaren, och samtidigt ha ett par extra i frysen, och sedan byta med jämna mellanrum. Men jag har aldrig testat den metoden så jag har ingen aning om hur det fungerar, jag bara spånar litegrann. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mice
1/14/12, 11:20 PM
#2

Menar dom svenska. Kan man inte lägga in typ 3/4 delar jord i buren och ha den ute på vintern? Eller förrådet. Då kan dom ju dvala ner sig.

Tror jag ska köpa snäckor snart. Letar fortfarande efter någon som föder upp.. :)

Bävern
1/15/12, 1:37 AM
#3

#2 vilken sorts snäckor letar du efter?

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

MoaL
1/15/12, 1:50 AM
#4

#2 Jag har ett djupt lager mull åt mina vinbergssnäckor och lät dem i höstas stå ute tills de själva grävde ned sig och skapade ett kalklock. Därefter, när det blev kallt nog utomhus, så stoppade jag in dem i kylen här hemma. Det har gått hur bra som helst hittills. :) Har man ett kallförråd/-källare eller liknande så kan de även stå i ett sådant utrymme under dvalan.

Jag undrar som Bävern, vilka snäckor är du intresserad av?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mice
1/27/12, 10:24 PM
#5

Har inte bestämt mig än, men den ska inte vara större än en halv hand (helst mindre än det) isåfall. Får vänta tills det dyker upp någon snäckuppfödare med såna i gbg :)

MoaL
1/27/12, 10:42 PM
#6

#5 Varför skaffar du inte snäckor som inte behöver ha det svalt? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: