Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 3274 ggr
Smullis
1/13/12, 12:38 PM

Temperatur?

ny med snäckor som jag är undrar jag nu om man behöver någon speciell temperatur för snäckor? Vilken snäcksort behöver vad och vilken snäcksort är störst och hur stort behöver den? Kan man vara ute med sin snäcka på sommaren? På våren? Tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
MoaL
1/14/12, 1:51 AM
#1

Det beror på vad för arter det handlar om. Våra svenska arter vill ha det rätt svalt, och ofta sjunker deras aktivitet redan vid konstant rumstemperatur. De vill alltså ha det svalare än så.
Många av de vanligaste Achatina-arterna klarar sig utmärkt i rumstemperatur. Med rumstemperatur menar jag 22-25°C. Vissa av de vanligaste Achatina-arterna trivs ännu bättre vid de högre gränserna, som omkring 25°C eller så.

Den art som räknas till världens största landlevande snäcka är Achatina achatina. Det största exemplaret har uppmätts till en skallängd på uppemot 28-30 cm, men det är en extrem storlek. De flesta A. achatina blir omkring 15, upp till 18, cm.
Om man ska följa storleksråden på denna sida så behöver ett par fullvuxna A. achatina ett utrymme på omkring 60x35x30, . Personligen tycker jag att det är alldeles för litet åt såpass stora djur, för man får ju även tänka på att kroppen tar upp och därmed kräver betydligt mycket mer plats än själva snäckskalet. Det är också svårt att inreda någonting på såpass liten yta, så det är som för de flesta djur; ju större desto bättre. Flört Man kan köpa stora plastbackar på till exempel Ikea till låga priser, så det är inte särskilt svårt att hitta dugliga behållare med lämpliga mått. Glad

Mja, det är klart att det går att ta ut snäckorna sommartid. Om det är en afrikansk snäcka så bör det vara varmt ute. Dock måste man tänka på parasiter och risker för smittor som de kan drabbas av från vilda snäckor och andra djur, så jag skulle nog inte våga ta risken. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smullis
1/14/12, 7:53 AM
#2

Okej tack! :D Jo det verkar faktiskt rätt litet tycker jag med. Men jag menar om man kan ha med sig någon typ av blommspruta och bara låter snigeln krypa på ägaren och inte på gräset. Kan det bli smittad då med? Hur gör man för att få upp en bra luftfuktighet? Tack!!!!:)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

MoaL
1/15/12, 1:18 AM
#3

Ja, om snäckan bara hålls på dig så blir den förstås knappast smittad av några vilda djur. ^^ Men se i sådana fall till att snäckan inte blir uttorkad, och ha den inte ute någon lång stund.
Det finns olika metoder för att få upp en god luftfuktighet, men den vanligaste är förstås att använda en blomspruta och ställa in den så att man sprejar "dimma". :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smullis
1/15/12, 8:25 PM
#4

Jaha, hur ofta sprutar man då! Tack du!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

WeirdFreak
1/15/12, 11:03 PM
#5

Vad är det som är roligt med att ta ut snäckan om jag får undra?

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Upp till toppen
Annons: