Annons:
Etikettallmänt
Läst 2437 ggr
vinteralvan
2012-01-11 11:02

Olika achatina

Jag funderar på att skaffa snäckor och undrar om man kan ha olika achatinasorter i samma "bur". Kan olika achatinasorter para sig med varandra så det blir udda korsningar eller håller dom sig bara till sin egen sort?

Annons:
gulzebra
2012-01-11 18:33
#1

Olika arter som har liknande behov går att ha ihop ja, fast man får se upp med storleksskillnader.
Det kan bli hybrider ja, beroende på vilka arter man har ihop - Achatina kan para sig med andra Achatina, Archachatina kan para sig med andra Archachatina, men Achatina och Archachatina kan inte para sig. Undantaget är levandefödare som inte kan få smått med äggläggare.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
2012-01-11 20:22
#2

Enligt PetSnails så kan, såvitt man vet i dagsläget, olika Achatina-arter normalt sett inte få ungar tillsammans. Glad
Här har de kommit med lite mer ingående förklaringar:
Tråd 1.
Tråd 2.

Underarter av samma art kan alltså producera ägg samman, men normalt sett inte helt olika arter, trots att de tillhör samma släkte (Achatina).

Dock är det ändå att rekommendera att olika arter hålls separerade. Personligen håller jag alla mina snäckor artvis, och blandar alltså inte arter.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
2012-01-11 21:00
#3

Ah, här var man ouppdaterad ser jag :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
2012-01-11 21:02
#4

Haha, det är inte så lätt alltid. Skrattande Och vem kan vara helt säker egentligen? Man ska väl aldrig säga aldrig. ^^ Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
2012-01-12 09:56
#5

Anledningen till att jag frågar är att jag ska hämta den här på lördag

http://exotiskadjur.ifokus.se/discussions/4ebc3c6cd4ebea492a0124ec-s-achatina-fulica#4d712492b9cb462141046d38-1

Om det nu INTE är en fulica, kan jag ha den med andra fulica ändå?

MoaL
2012-01-12 10:26
#6

Det där är, som jag svarade i tråden, ingen fulica. Glad Det är förmodligen en immaculata. Achatina immaculata bör inte överhuvudtaget blandas med andra arter. Nu gäller visserligen det framförallt Achatina immaculata var. panthera, men jag vet inte vilken underart snäckan du ska köpa är. Jag skulle inte våga riskera det i alla fall, oavsett vilken typ av immaculata det är. Anledningen till det är att A. immaculata var. panthera raspar på andra arter och skadar dem riktigt illa, bilder och berättelse finns HÄR. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
vinteralvan
2012-01-12 10:33
#7

Oj då. Bra att jag fick veta det. Tack.

MoaL
2012-01-12 10:41
#8

Har du några fulicor på gång också, eller? Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
2012-01-12 10:46
#9

Inte än. Vill gärna ha det men eftersom vi är nybörjare så får vi ta lite i taget.

MoaL
2012-01-12 12:11
#10

#9 Det låter som en bra idé. Glad Jag hoppas att ni kommer att trivas med snäckor, oavsett vilken/vilka arter ni skaffar. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
2012-01-13 09:52
#11

Moa, jag måste säga att jag verkligen uppskattar artiklarna du har skrivit. Kan du skriva en om Achatina immaculata också (snälla Glad).

MoaL
2012-01-13 12:37
#12

#11 Självklart ska jag göra det. ^^ Det finns så få artiklar bara för att sajten är så nystartad, och just immaculata är faktiskt härnäst på min att-göra-lista. Glad Jag kan ordna det ikväll eller inatt, för idag är jag tyvärr upptagen. Ska bland annat snart till veterinären med vovven, han har fått ett klokapselbrott. :/

Till vidare kan jag dock säga att de inte alls är några svårigheter att hålla, tvärtom. Glad Och väldigt trevliga snäckor personlighetsmässigt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: