Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 7106 ggr
Smullis
2012-01-09 18:59

Hantera snäckor...?

Jag har faktiskt inte fattat grejen riktigt med att ha snäckor som husdjur. Är det meningen att man ska ha dom mer som prydnad som t.ex. akvariefiskar, eller hanterar man dom då och då, eller är de riktigt sociala?

Varför ville ni skaffa snäckor och vad ser ni för roligt i dom? Glad Jag är nyfiken på hur de är som husdjur! Tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
MoaL
2012-01-09 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Snäckor är förstås inga keldjur, men det är inga problem alls att hantera de flesta snäckarter. Särskilt de ur Achatina-släktet. :) De är både "prydnadsdjur" som man har för att beundra och studera, liksom de är djur man tar ut då och då.

Det jag främst brukar göra när jag tar ut dem - förutom att beundra dem samt kolla igenom dem så att de är friska och beter sig normalt - är att låta dem bada och/eller duscha, och så brukar jag förstås fotografera dem. Skrattande Jag tycker att de är otroligt vackra och intressanta.

Jag skaffade snäckor på impuls för att jag fann små snäckbebisar till salu på djuraffären, och då kunde jag inte motstå. :P Sedan blev jag helt "snäckbiten" och började se mig om efter andra arter också.

På bild, en ung Achatina immaculata som duschar under kranen. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Honestyisdead
2012-01-10 02:55
#2

#1 Wow vad vacker!

MoaL
2012-01-10 04:38
#3

#2 Tack! Skrattande

Vad roligt att du också har hittat hit, Hera. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smullis
2012-01-10 06:51
#4

Jja den var vacker! Det ser ut som du duschar den med tvål.. :) tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

MoaL
2012-01-10 08:24
#5

#4 Tack! :) Någon tvål använder jag absolut inte. Skrattande Det är bara vattnet som bubblar.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Honestyisdead
2012-01-10 14:17
#6

#3 Ja, jag är ju tvungen att kolla läget :) Och dessa djur är ganska häftiga!

Annons:
MoaL
2012-01-11 01:50
#7

#6 Haha, det håller jag med om. ^^ Har du haft snäckor någon gång?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mice
2012-01-11 21:26
#8

#1 Riktigt fin! :)

MoaL
2012-01-12 17:14
#9

#8 Tack! Skrattande

För den som är intresserad går det att se fler bilder av honom i den här tråden. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Pilon
2012-03-10 22:41
#10

Jajag borde ta lite bilder på mina sniglar jag med, jag var pågång med ett kort youtubeklipp där jag hade filmat när sniglarna åt på tacos :-) Man kunde höra dom knapra, ganska roligt hehe

Fast det kronglade med uppladdningen och då blidde det inget.

Smullis, sniglar är roliga. Äckliga, men roliga, och så länge som dom är små så är dom inte så farligt äckliga. Men för att man ska kunna se det roliga med dom så får man gå ner till deras nivå och observera dom. Dedär långa ögontentaklerna är roliga. Dom glor på allt, alla nya föremål måste inspekteras och smakas på också ibland.

Sen är dom ju vackra också! och dom gör inte så mycket väsen av sig, kräver inte mycket till skötsel. Är inte värst stora i maten. dom är ofarliga och liite facinerande om man som sagt kan ta sig ner till deras nivå och tempo och ta sig tid att observera dom.

Så det finns många anledningar att ha snigel.

Till skilnad mot spindlar. Jag hade en spindel En tarantella. Göran hette han, han dog för 2år sen. 18 år blev han. RIP Göran. :(
Men han stod ju bara still för det mesta. rörde sig nästan bara när man inte såg på eller när det var matdags och det var väl lite spännande att hålla i honom men inte kunde man göra det jämt heller.

Smullis
2012-03-10 23:48
#11

#10 snäckor som äter tacos :D de var en ny variant!!! Haha! Min mammas kompis hade snäckor ett tag, och dem fick jag "klappa", för då var jag rätt liten och vågade ej hålla. Ja, dom var äckligt slemiga, men inte så farligt som jag hade tänkt mig. Dom är jättevackra att titta på! RIP Göran, men gammal blev han! Tack för ditt svar!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Pilon
2012-03-11 00:37
#12

#11 Hehe! :-)

Upp till toppen
Annons: