Annons:
Etikettberättelser
Läst 8679 ggr
MoaL
1/4/12, 9:47 AM

Hur blev du med snäcka/snäckor?

Hur kom det sig att du började med snäckor? Vad var det för art du började med? Vad är det som har gjort att du har fortsatt med dem (om du fortfarande har snäckor vill säga)? :)

Berätta gärna! Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MajaL
1/6/12, 4:58 PM
#1

Fortsatte inte då jag hörde om lungmasken och blev avskräckt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Bävern
1/8/12, 11:11 PM
#2

Det är min lilla dotter snart 6 år som alltid skulle plocka och pilla på små snäckorna i syrrans trädgård efter det regnat, tänkte att hon skulle få ha egna hemma, det blev 3st vinbergssnäckor som sen fick 40st bäbisar, har bara haft snäckor sen i augusti 2011 .

Tyckte först dom va läbbiga när jag fick hem dom och såg hur mycket större dom va än dom i trädgården, vågade inte ens ta i dom hehe fast nu tycker jag dom är söta och vågar lyfta upp dom =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

[morat]
1/9/12, 11:41 PM
#3

Min kompis har snäckor, och hon tyckte att "du kan väl också skaffa snäkor?" så jag gjorde det Flört Sedan upptäckte jag att snäckor var riktigt häftiga djur!

gulzebra
1/10/12, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Minns inte hur jag började, har för mig att Achatina här på iFokus hittade de afrikanska bjässarna vilket jag blev intresserad av - mååånga år sen nu, på den tiden var vi bara ett fåtal i Sverige som höll på och det mesta var tvunget att hittas på annat håll. Drog hem några fulicor och sen flöt det på med en hel hög arter och breddades till även pomatior och pannkakssniglar. Tappade så småningom intresset och blev bara äcklad när jag fick in kvalster - har inga snäckor kvar nu, men fascinationen finns kvar.

På bild Said, en A. achatina från Brixton market och en av mina favoriter - är annars väldigt förtjust i A. marginata suturalis :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/10/12, 1:05 AM
#5

#2 Jag bor för långt norrut så jag hade aldrig sett pomatior i verkligheten förrän jag fick ett par skickade till mig, och jag tycker att det är helt fantastiskt att såpass stora snäckor lever vilt här i Sverige! Skrattande

#4 Wow, vilken snygging! Jag ser fram emot när mina achatinor blir lika stora. ^^
Vad var det för kvalster du fick in?

A. marginata suturalis är jättevackra! Men det verkar finnas dåligt med Uppfödare av marginator här i Sverige. Känner du till någon?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/10/12, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5: Indeed! Tyvärr var skalet förjävligt i vanliga fall - på bilden är det blött. Det är tydligen ingen trevlig djurhållning på Brixton market utan de hålls i högar i korgar ute i solen utan mat och vatten för att säljas som mat - ofta döda eller nära döden, och de som är i bättre skick ser ändå förjävliga ut. På "min tid" (gud vad gammal jag låter… :P) fanns en tjej som bodde i närheten som brukade köpa de, rehabilitera och sälja vidare - och så kom Said och min andra bamsing Adebisi till mig. På bild är en före- och efterbild på Adebisi - med sitt gamla skal och skal som vuxit efter ankomsten, som dag och natt Skrattande

Vet inte vad det var för kvalster. Små vita saker som kröp runt på och i snäckorna. Gick lätt att få bort med grundlig rengöring, en period utan ordentligt strö (tygbitar istället för typ jord, som byttes ut dagligen) och tvätt av snäckorna dagligen… Ringer det någon klocka på vad det kan ha varit? Jag höll enbart till på petsnails på den tiden och allt som nämndes var i stort sett mites, inget mer specificerat än så.

Oj ingen aning, jag har inte pysslat med snäckor på många år nu. Har för mig att Vattnadal hade marginator förut iaf men minns inte vilken underart det var. Utöver henne vete sjutton tyvärr.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Bävern
1/10/12, 1:28 AM
#7

#5 jag visste inte heller att det fanns så stora heller har bara sett dessa små trädgårdssnäckor ute, vet inte ens om det finns sånna där jag bor, fick oxå mina hem skickade =)

#6 det va inte typ små vita blomflugslarver du fick in hos snäckorna? blomfluger älskar ju att lägga ägg i blöt jord

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

gulzebra
1/10/12, 3:42 AM
#8

#7: Nope, det var det inte. Blomflugor hade jag också ett par gånger men vid separata tillfällen och väldigt sällan :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bävern
1/10/12, 3:53 AM
#9

#8 usch då vad kan det ha varit då, hoppas jag verkligen inte att vi få sånt på våra…läbbigt

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

gulzebra
1/10/12, 4:07 AM
#10

#9: Det vete sjutton. De skulle iaf tydligen vara helt ofarliga, är mest irriterande för snäckorna, och är görlätta att bli av med - det är mest den där äckelfaktorn som blir lite, ptja… :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bävern
1/10/12, 4:16 AM
#11

#10 har läst att det finns terrariekvalster kanske va det då vad det nu är för något, själv blir jag aldrig av med blomflugorna och dom både stör och äcklar mig när jag fick se några små larver… hua äckligt,

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

gulzebra
1/10/12, 4:20 AM
#12

Äppelcidervinäger med en skvätt diskmedel utom räckhåll för snäckorna och grundlig rengöring brukar göra susen mot blomflugor :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bävern
1/10/12, 4:31 AM
#13

#12 aha ok är det bara att ställa en på locket då typ? har rensat allt flera gånger nu men dom kommer ju tillbaka igen efter ett tag, men ska testa det där tack =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Annons:
MoaL
1/10/12, 5:18 AM
#14

#6 Jag brukar också duscha de flesta av mina snäckor innan fotografering. Om skalet har några skavanker ser det ändå bra ut när det är fuktigt. Tungan ute

Jag googlade Brixton market, och usch. :( Stackars, stackars snäckor som hålls så, djurplågeri på hög nivå. De som räddades från eländet hade verkligen tur.
Oj vilken skillnad! Fast det är ju bara att vänta förstås när de hamnade i ett bra hem, men ändå. Det blir så extremt tydlig när man ser det så. :) Vackra är de ändå, även om det gamla skalet är slitet. ^^ Hur stora blev de? Hur länge hade du dem?

Kan det ha varit hoppstjärtar? Eller var det sådana där städande små kryp, som mest liknar minimala fästingar om man tittar närmare? I och för sig, om du tycker att de är äckliga kanske du inte har tittat närmare. xD Men på avstånd ser de ut som små gulvita sandkorn, och de dyker i princip alltid upp kring proteinrik föda i fuktiga miljöer, som döda snäckor eller avföring från större snäckor som har ätit annat än bara grönsaker. :)

Jag måste försöka finna några marginator. :P Jag tycker att de är så fantastiskt vackra, och dessutom är jag sugen på någon Archachatina-art. Skrattande

#11 Ska man vara nogräknad så är det nog inte blomflugor, utan sorgmyggor. :) Men de brukar ändå kallas blomflugor i folkmun. Har man fuktig mull hemma kommer man alltid att få dras med dem, men för att hålla antalet nere används metoden som gulzebra tipsade om. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/10/12, 6:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13: Jajemen, om du inte har terrarie med ventilation på sidan - då står den nog bäst bredvid ventilationen. Och som MoaL säger, fuktig mull (blomjord är mull va? Har ingen koll på den fronten, men blomjord är förjävligt när det kommer till blomflugor - hade det själv och skaffar jag någonsin snäckor igen finns jord inte på kartan alls).

#14: Precis! Att lite vatten kan göra sån skillnad :D

Ja definitivt, det blir så tydligt :) Har för mig att Said, som var någon cm större än Adebisi, landade på ungefär 17 cm eller så - men jag kan ha brutalt fel här, jag är urdålig på att mäta snäckor och har världens sämsta ögonmått :P Hur länge jag hade de vete sjutton, det är så längesen nu.

Ingen aning, jag tittade inte närmare nej :P Men de fick en del animaliskt i form av hundkex och så ibland, så det låter rätt rimligt. Ganska snabba små äckelkryp var de iaf, minns de som vita men de kan ha varit gulvita egentligen. Det är ett bra antal år sen nu - jag flyttade hemifrån för en sisådär 4 år sen nu och det var ett bra tag före det jag slutade med snäckorna :)

Ja gör det! Suturalis måste jag rekommendera, älskar deras personlighet - de jag hade var då iaf väldigt framåt, skulle slajma runt överallt så fort man kom och öppnade karet. Väldigt sällskapliga för att vara snäckor, och det är nog tack vare att de inte kommer upp i riktigt samma storlek som tex ovum eller tigrar som de inte äter en ur huset… Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/10/12, 8:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Ja, mull är jord. :P Jag lär få dras med sorgmyggor till döddagar, för de flyttar in hos både eremiterna och snäckorna. OCH ormarna, spindeln, grodan, syrsorna, zophobasarna, och så vidare, och så vidare.. Obestämd Jag är körd när det gäller de där irriterande små flygfäna. Tungan ute

Haha, det är faktiskt inte så enkelt att mäta snäckor med ögonmått. :P Jag har misslyckats med det mer än en gång kan jag ju säga, och jag brukar ha ett rätt skapligt ögonmått. Men med snäckor blir det alltid ett totalt misslyckande. ^^ En snäcka kan i mina ögon se ut att vara två centimeter eller så, men är egentligen fyra! Då känner man sig rätt skräpig, haha. Skrattande

Kan ju vara någon av de jag menar, men det finns så många olika arter att det är svårt att veta exakt. Obestämd De små "sandkornen" jag menar bifogar jag i alla fall på en bild. Det är kanske inte så lätt att avgöra när man tar dem ur miljön man är van att se dem i och dessutom får se dem så uppförstorade, men dessa kommer i alla fall från ett gäng som städade ur en död bebissnäcka. *urk* Tur att jag inte är så äckelmagad. ^^
De två största är riktiga små bamsingar, och den ena ligger på rygg och viftar med benen. För de som inte tycker att småkryp är så obehagliga att de inte vill kika vill säga. ;)

Sådana snäckor är så mysiga! Det är därför jag är superförtjust i mina immaculator, de är också så himla nyfikna och "sociala" (i brist på bättre ord). :) Hur stora brukar suturalis normalt sett bli?
Haha, mig gör det inget, jag har lite dille på stora snäckor även om de äter som hästar. xD Fast jag tycker om små snäckor också, annars skulle jag inte ha S. octona. Skrattande
Jättefin bild!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/10/12, 8:36 AM
#17

#16: Fan vad drygt!

Haha indeed! Och hur i hellskotta mäter man en snäcka egentligen? Man kan ju inte hålla ett måttband mot skalet, då får man ju fel mått… Och ptja, det blir ju helsnurrigt! Skulle vara om man investerar i ett skjutmått då kanske :P

Ser ut att kunna vara såna ja! Hu vilka snuskiga grejer :P Helt säker är jag förstås inte, men jag tippar på att du prickat helt rätt här :)

Ja precis! En annan föredrar lite att ta i egentligen - det var en jäkla jakt på A. achatina ett tag just för storleken - men suturalisarna, de är bannemig speciella :D 11 cm landar de kring vanligtvis, men kan tydligen bli 13-15 cm också med lite tur :)
Tacktack! ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/11/12, 12:44 AM
#18

Haha, vi har ett skjutmått så då är de inte så svårmätta. Skrattande Men jag har inga problem att uppfatta svårigheterna i snäckmätning om man saknar ett sådant. xD Jag skulle bli galen om jag inte hade ett skjutmått hemma, jag mäter mina snäckor med jämna mellanrum bara för att se så att de växer som det ska, samt för att det helt enkelt är roligt. :D Plus att jag använder det för eremiternas skull också..

Som tur är så är då de krypen inte farliga, och de försvinner snabbt om de inte längre har något att äta. ^^

Jag gillar också att snäckorna är något att ta i. Min fascination lägger sig nog aldrig gällande deras storlekar. Tungan ute Men det är väldigt mycket enklare att få tag på Achatina-arter nu än vad det var när du höll på, har jag förstått? Just snäckor som husdjur verkar bara bli mer och mer populära. :)
Åh, de verkar ju hur fina som helst! Särskilt just också det där om hur "sällskapliga" de är, sådana snäckor gillar jag. ^^ Hur snabbt växer de?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/11/12, 7:51 AM
#19

Haha fusk ju! ;)

Jo precis. Fast de kan tydligen bli irriterande vilket i sin tur kunde få vissa snäckor att matvägra, men det var nog extremfall som jag förstod det..?

Ohja, skillnaden är brutal! Ffa A. achatina var helt omöjliga att få tag i, och hittade man var det ofta fulica man fick hem istället. De var inte så spridda så det var få som hade de, och dödligheten var hög på småttingarna. Samtidigt var de väldigt eftertraktade så det gällde att vara framme tidigt och betala ordentligt om man skulle ha en chans att haffa de få som såldes. Lyckades få tag på 5 småttingar från Frankrike en gång, men tyvärr dog 4 av de på resan hit och den 5:e ett par veckor senare. Sen hade jag ju tur och fick hem Said och Adebisi, som ju tyvärr var viltfångade så det var mest drygt med hygienen. Lungmask skrämmer mig inte men jag var dönojig för nån ofarlig mask som tydligen borrade sig in i huden! :P Sen dök förstås en massa nytt upp - albinos tex var rätt nytt när jag höll på, så det var ju likadant där.

Oj ingen aning, jag har rätt dålig tidsuppfattning. Ena stunden var de bebisar, sen poff som på bilden typ dagen efter ;P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[ChinHeart]
1/11/12, 1:36 PM
#20

Det var en rast i skolan när jag gick till ett berg som var verkligen fullt med snäckor och jag höll på med dessa hela tiden. Tills jag fastnade för 3 speciella och jag visste inte vad jag skulle ta mig åt; jag ville ha dessa av hela hjärtat! Så jag "smugglade" med mig dessa in på bussen och enda hem! Sedan hörde jag av dessa jättesnäckor, och 1 2 3 så hade jag en hel hög av olika arter. Så kan det gå på vissa rasterFlört

Annons:
MoaL
1/11/12, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 Haha! Tungan ute

Ja, de kan vara störande om det är stora mängder. Om de kryper mycket på snäckorna låter det egentligen mer som hoppstjärtar än sådana där små "sandkorn" (jag önskar verkligen att jag hade ett vettigt namn åt dem). Hoppstjärtar är också betydligt svårare att bli av med. Dock skrev väl du att krypen du hade var lätta att bli av med? Bifogar ändå en bild på hoppstjärtar, fast de ser förstås betydligt större ut än vad de är. De absolut största på bilden var väl bara omkring 1mm långa.

Jag är glad att det inte är fullt så svårt idag. ^^ (Normalfärgade) A. achatina är ju lätta att få tag på numer, fast det händer ändå att folk får fulicor istället för achatinor. Obestämd Fast då är förstås vissa varianter och många andra arter nästan omöjliga att hitta här i Sverige, så det är klart, det finns alltid något som är ovanligt och eftertraktat. :)

Uuuhh, vad var det för mask? *rynkar näsan* :P

Haha, ungefär så är det för mig också, så det är tur för mig att jag dokumenterar allting med hjälp av flitig fotografering. xD

#20 Vilken underbar skolrast! Skrattande Tänk om alla raster kunde sluta så trevligt. ;) Vad var det för arter du blev fäst vid då och plockade med dig? Hur länge hade du dem?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/11/12, 9:09 PM
#22

#21: Jepp, görlätta att bli av med var de. Tog några dagar men sen var de helt borta :) Hoppstjärtar var det inte, det kan jag iaf garantera efter bilden :P

Ja alltid är det något som är omöjligt - och om inte annat lär väl nån art säkert "gå ur mode" och bli mer ovanlig så småningom, sånt händer ju också. Tänka sig om fulicorna skulle bli ovanliga! :P

Ingen aning, minns bara att jag snappade upp om den nånstans. Var tydligen helt ofarlig men det blev så… Euww, liksom! :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/12/12, 12:45 PM
#23

#22 Suck. Jag önskar att hoppstjärtar var lika lätta att bli av med. :S Jag tror nästan att de äter mer av eremitkräftornas mat än vad eremiterna själva gör. Och så gillar de att studsa runt i vattenskålarna också, så de är liksom överallt känns det som. Obestämd

Ja tänk. :P Fast det är säkert inte alls omöjligt. Det brukar ju bli så, ett tag är marknaden mättad och då slutar folk nästan helt att avla fram den arten/varianten, och sedan blir den ovanlig istället. ^^ Nu till exempel tycker jag att det är betydligt mer vanligt med albinofärgade A. reticulata före normalfärgade. Dem ser man inte alls lika ofta. Glad

Haha, jag förstår dig. :P Det är ingen konstig känsla när man hör om djur som borrar sig in i huden. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/12/12, 1:35 PM
#24

Asch, några extra husdjur bara! ;)

Wöw, har det blivit så pass alltså… Konstigt egentligen att inte fulicorna blivit ovanliga, de är ju mer oönskade än reticulator. Eller var förr iaf :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/12/12, 2:48 PM
#25

Haha, ja så kan man också se det. Tungan ute

Jag är väldigt glad i fulicor faktiskt, trots att många tycker att de är tråkiga. ^^ Tyvärr har jag haft otur med mina vanliga A. fulica, för det är bara en som har blivit "stor", alla andra stannade i liten eller halvstor storlek, och det beror säkert på inavel eller något sådant. Jag har tio nya fulica-ungar nu, så jag får se hur de växer. Och så vet jag en på Zoonen som har beställt och fått hem fulica-ungar från England, så det blir bra med lite nytt blod här i Sverige. :)
Mina rodatzi däremot la ju ägg här för bara drygt en vecka sedan, så jag väntar spänt på bebbar där. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[ChinHeart]
1/12/12, 4:07 PM
#26

#21 Ja man önskar ju det! Det var tre stycken Cepea Nemoralis, men det slutade med att alla dessa raster oftast slutade men en eller två nykomlingar som fick följa med hem! Och i mitt skåp hade jag inte böcker, utan där hade jag mossa, grenar, stenar osv så de skulle må bra under dagen innan hemresan. Min lärare skrattade när han såg det när vi skulle städa ur skåpen innan sommarlovet, det var mycket att rensa där inne. Och juste jag hade alltid med gurka också som jag bytte ut varje dag så det luktade riktigt terrarium där inneFlört

Dessa hade jag i runt 2 år innan en dog och jag lät de andra bli fria. Men då hade jag runt 40-50 Cepea Horntensis och Cepea Nemoralis. Jag insåg helt enkelt att jag hellre ville ha afrikanska jättar. Saknar Baileys, var verkligen svårt att låta h*n gå. Hade ju vissa favoriter och det var väldigt tagande när jag skulle släppa de men så fick jag ju se det från den ljusa sidan; att de fick det bra och att jag skulle få mer plats för större snäckor. Även fast beslutet var lite emot så är jag glad att jag gjorde så. 

Till våren nu ska jag skippa detta med svenska snäckorna och bara köra in mer på pantersniglar, Limax Maximus. Hade 11 stycken förra året och nu skulle jag gärna vilja börja mer med det igen och föda upp. Så jag får förhoppningsvis några kullar till våren/sommaren/hösten.

Nu blev det kanske lite ändring av ämnet men när jag ändå var inne på det spåret var det lika bra att köra på kände jag, hoppas det var okejFlört

MoaL
1/12/12, 4:49 PM
#27

#26 Haha, jag hade velat se det skåpet! Skrattande Lärarna pratar säkert om det sig emellan. "Minns du den där tjejen som hade som ett litet terrarium i sitt skåp, med en massa sniglar som hon matade med gurka…" Tungan ute

Jag förstår det, måste vara tufft när man har fäst sig ordentligt vid någon alldeles särskild. :) Har du några bilder på favoriterna?

Ska du bara hålla på med pantersniglar? Ska du inte fortsätta med Afrikanska snäckor också?

Du kommer att upptäcka att jag är kungligt skicklig på att paja trådar och dra dem helt utom ämnet, så tro mig, det är ingen som helst fara. Tungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
gulzebra
1/13/12, 12:54 AM
#28

#25: Ja samma här :) Var riktigt förtjust i några fulicor jag fick hem istället för tigrar en gång… Typ 4 tror jag de kallades, om det låter bekant. Galet fina var de! Gillar personligheten hos de också :) Men ändå kan jag inte låta bli att förvånas över att de fortfarande är så vanliga. Förr fick man näst intill betalt för att ta emot de… Iofs var folk skitdåliga på att plocka bort ägg så SÅ förvånad kanske man inte ska vara… :P

Bra att inavel tas i åtanke! Tror det kan bli en stor fälla annars, folk är inte tillräckligt noga med sånt när det inte gäller däggdjur.

Ooooh rodatzi som är så fina! Pics or stfu när de kläcks Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/14/12, 3:13 AM
#29

#28 Nej, något om några olika typer har jag faktiskt inte hört talas om. Kan du förklara? :)
Ja, jag håller med dig. A. fulica är riktigt fina, både till utseende och personlighet. Glad Jag tycker att det är tråkigt att de ses som en något sämre slags snäcka bara för att de är vanliga. Egentligen tycker jag inte att de är särskilt mycket vanligare nu än vad achatina och immaculata är, men jag kanske bara inbillar mig. ^^

Ja, det är ju lätt hänt att det blir inavel med snäckor, och jag ska ju inte hyckla. Inavel sker nog nästan hos alla, även hos mig. Men kan man få in nytt blod då och då så är det ju jättebra. Glad Även om ryggradslösa djur inte drabbas dåligt av inavel lika mycket som däggdjur så är det naturligtvis aldrig bra att enbart använda nära inavel i alla släktled. Fast som sagt, det är lätt hänt.

Jag vet, rodatzi är superfina. Skrattande Jag väntar med spänning på att se små sprickor i äggen, är väldigt otålig. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/14/12, 3:38 AM
#30

#29: 7 typer finns det tydligen enligt http://www.malibugecko.dinstudio.com/gallery_109.html, och delas upp beroende på färg. Det finns länk där till en sida med mer info men tyvärr är sidan på tyska och well, jag kan inte tyska :P

Achatina och immaculata kanske har hunnit ikapp helt enkelt? Men att man är så van vid att fulica är "skräp", så de fortsätter ses som just det. Typ, eller nåt :P

Jo precis :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/15/12, 1:12 AM
#31

#30 Ah, tack för tipset! :) Jag ska kika ingenom och försöka översätta litegrann av den tyska sidan och se vad de riktigt skriver. ^^

Ja, förmodligen. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[ChinHeart]
1/15/12, 2:39 AM
#32

#27 Haha jo jag tror också de pratar om de. Fy vad de skrattade åt det, haha. Det var en ren skog där inne verkligenTungan ute

Ja det gick inte att bara lämna de sedan när lektionen började! Så jag hade med de in på lektionen första gången, innan jag fixade skåpet. Det var många rynkande pannor men haha, vad gör man inte för sina älsklingar liksomFlört

Nejdå jag ska hålla på med afrikanska! Men sluta med de små svenska. Bara hålla på med afrikanska + pantrar. Afrikanska kommer jag aldrig någonsin släppa!

Åh, då har jag turFlört

MoaL
1/15/12, 6:14 AM
#33

#32 Haha, jag kan tänka mig det. xD Men ditt skåp hade nog ett betydligt intressantare innehåll än vad många (alla) andra elever hade. Tungan ute

Okej, jag tänkte väl. :P Afrikanska är ju hur mysiga som helst, så jag tyckte väl att det lät konstigt om du din snäcktok skulle släppa dem. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[ChinHeart]
1/15/12, 7:32 AM
#34

#33 Haha mitt var ett rent paradis, fullt av ren natur, medans de andras var fulla av äckliga böcker, uschFlört

Självklart skulle jag aldrig sluta! Det skulle vara som att släppa en del av mitt hjärta rätt ner på marken, har det ju redan svårt just nu så skulle inte vilja ha det värre om man säger såTungan ute

Annons:
MimmiH
1/15/12, 9:29 AM
#35

Jag ville ha en fin, lagom stor snäcka till mina 2 akvarier - dels för att det är fint och dels för att få hjälp med städningen :)

Valet föll på posthornssnäckor som jag köpte via ett annat forum.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MoaL
1/15/12, 10:09 AM
#36

#34 Hahaha, det måste ha tagit sin tid att städa ur. Tungan ute Men en bit natur i skåpet är inte helt fel. Vad tyckte biologiläraren då? Flört

Vad bra, jag blev lite orolig där en stund. ^^ Nej, djuren är väl bland det sista man vill behöva sakna när livet känns tungt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
1/15/12, 10:10 AM
#37

#35 Jag förstår dig, de är väldigt vackra! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[ChinHeart]
1/15/12, 3:48 PM
#38

#36 Haha det tog ett tag ja! Vi hade ingen riktig biologilärare, det var en väldigt dålig skola. Men min biologilärare nu tog med vinbergssnäckor till mig en gång från Stockholm, han kom med de när vi skulle in på lektionSkrattande

Exakt så ja!Glad

Mice
1/15/12, 11:16 PM
#39

Jag och min bror (ibland syster) brukade köra "snigelrace" med snäckor.
Vi hade en speciell klippa som vi satte våra snäckor på och den som kom högst vann. Det var alltså vanliga svenska snäckor. Då var vi rätt små. 

Några år senare hade jag och min kompis tråkigt en dag och gick ut,
det hade regnat och det var snäckor överallt, och jag hade en petbox där (som jag tidigare använt till vandrande pinnar), och vi kom på att vi kunde ha snäckorna som husdjur, och vi började med varsinn. 
Dom fick heta Jenny och Jacob, hennes var Jacob. Och det var då mitt snäckintresse började, och jag började kolla på nätet och såg att det fanns husdjurssnäckor som man kunde köpa, det var ett par år sen.
Har alltid velat ha afrikanska jättelandsnäckor. Kan inte det latinska namnet på dom.

Ursäkta om det blev lite slarvigt skrivet, är rätt så trött nu. :p

WeirdFreak
1/16/12, 8:06 PM
#40

Först så ville jag bara ha C. Hortensis för att jag ville inte ha de där "slemmiga stora";) Men nu så är jag helt insnöad på L.Flammea så det ska jag skaffa! Pantrar är fina dem med :) Och A. Achatina (stavade jag rätt den här gången? ;))

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Bävern
1/17/12, 10:07 PM
#41

Jaha nu tror jag att jag fått sånna där hoppstjärtar som det skrevs om här inne för ett tag sen, tog upp en av min 40 vinbergssnäckor bäbisar och det kröp såna på skalet mini mini små vita saker och det va inga larver ifrån blomfluga… är det farligt för snäckorna? hur blir jag av med dom, bara städa boxen och tvätta snäckorna? dom går inte på andra gjur utanför boxen va? urk va lite läbbigt

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Annons:
[ChinHeart]
1/18/12, 8:14 PM
#42

#41 Hoppstjärnarna är inte farliga men de ska bort iallafall. Städa ur noga, tvätta terrariet, och byt bottenmaterialet. Så ska de försvinna!

MoaL
1/20/12, 4:50 AM
#43

#40 Haha, "slemmiga stora". :P Stora snäckor som är så fina. :D
Jepp, helt rättstavat, fast egentligen ska artnamnet börja med liten bokstav, alltså A. achatina. ;)

#41 Hoppstjärtar är vanligt och väldigt svårt att bli av med. Även om man byter bottensubstrat så kommer man mest troligt ändå att få behålla en liten kultur, men så länge de inte finns i stora mängder så är det inte farligt varken för dig eller djuren. :) De behöver en fuktig miljö för att överleva, så de kan inte överleva utanför snäckornas fuktiga mull.
Hoppstjärtar är alltså ingen ohyra, utan små städande djur som faktiskt gör nytta om de håller sig i små mängder. De vi har hos snäckorna "går inte på" något djur, utan bryter ned organiskt material. Till exempel diverse Foder, förmultnande växtdelar och avföring. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/20/12, 11:49 AM
#44

Snabb fråga om både hoppstjärtar och de där sandkornen - var kommer de från från början? De kan ju inte dyka upp ur tomma intet menar jag… Substrat? Mat? Någon annanstans? Finns det något man kan göra för att undvika att få de alls, typ hetta upp substrat och såna saker? Hålla rent säger ju sig självt, men före det menar jag.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/22/12, 6:55 PM
#45

#44 Jättebra fråga, det har jag faktiskt ingen aning om. o_O Något att ta reda på minsann. Men det följer säkert med bottensubstrat eller Foder och så vidare. Någonting måste ju vara "boven". ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/22/12, 7:44 PM
#46

Jo precis. Hade man vetat så hade det ju varit bra mycket lättare att förebygga eländena…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/23/12, 9:07 PM
#47

Det borde ju hjälpa som du säger, att stoppa in mullen i ugnen, men om det kommer från Foder och sådant så är det ju svårare. Man kan ju inte direkt ugnsbaka grönsaker utan att torka dem. Obestämd

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/23/12, 10:59 PM
#48

Ja precis. Kokning av en del möjligtvis..?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
MoaL
1/23/12, 11:01 PM
#49

Råa grönsaker är alltid bäst, och all slags tillagning förstör ju en del. Obestämd

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vattnadal
1/23/12, 11:08 PM
#50

Jag skaffade mina för att få igång en odling då planen var att skaffa blåtungad skink. INgen skink hittills, men snäckorna består. Får jag för många (dvs missar att plocka ur och frysa ägg) händer det att jag matar hönsen… Säljer en hel del under den varma delen av året.

Har A marginata suturalis nu, har haft A achatina, men de blev sjuka och dog allihopa.

Skulle gärna ha sniglar oxå, får se vad som händer i framtiden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

gulzebra
1/23/12, 11:11 PM
#51

#49: Ja det är klart, tänkte mer på exempelvis en kort kokning, så pass kort att den kanske skulle förstöra ägg bara - om man nu kan hitta någon info på vad som krävs för att förstöra de :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/26/12, 1:29 PM
#52

#50 Nej vad tråkigt, vad dog dina A. achatina av?

#51 Hehe, fast jag tror ändå inte att en såpass kort kokning riktigt skulle duga. :P Men det är säkert framförallt bottensubstratet som drar med sig krypen, så man kan ju börja testa med det om inte annat. Annars får man nog göra som jag; acceptera att de finns där och sköter sitt jobb, så länge de inte tar sig alltför friheter och ynglar av sig helt utom all kontroll. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/26/12, 2:44 PM
#53

Mjo, bara en tanke :P Jag ska nog vara glad att jag tappar intresset för snäckor när jag väl har de, så för mig är det inte aktuellt alls hur gärna jag än vill ha snäckor igen - så jag slipper de små kräken ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Vattnadal
1/26/12, 3:35 PM
#54

#52 De dog, alla på någon dag, ruttnade i skalen, luktade apa. Någon jag sålde veckan innan dog oxå hos nya äagren. Vet inte vad det var. Marginatorna klarade sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Smilla W
6/26/13, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Råkade se det här gamla inlägget och tänkte att det kanske fortfarande är aktuellt (?)

I vilket fall så är det en lång historia:

Jag har alltid varit mycket intresserad av alla sorters djur, som liten brukade jag samla på mig spannar fulla med snäckor och daggmaskar när det regnade (vilket inte var uppskattat av dagispersonalen). Jag hade även ett par vinbergssnäckor som levde i vår kompost när jag var liten och dessa var jag såklart mycket fascinerad av.

För några år sedan plockade jag in ett antal trädgårdssnäckor och vinbergssnäckor för att ha inomhus, det dröjde inte länge förränns några av dem la ägg och vips så stod jag där med 80 nykläckta snäckor (varav 76 överlevde och senare blev utsläppta i trädgården. Antalet har fortsatt öka sedan dess och nu får man nästan alltid se var man sätter ner fötterna så att man inte råkar trampa på en (och då ska man ju inte tala om hur det är med letandet innan gräset ska klippas). 

För lite mer än ett år sen hörde jag för första gången talas om de afrikanska jättesnäckarterna. Jag fick med mig ett skal från en vuxen A. Marginata (ganska slitet).

Tillslut fick jag tag i två A. fulica (variant okänd) och nu har jag dessa två, två A. achatina, väntar på ett par A. reticulata (albino) och är fortfarande och kommer förmodlingen alltid att vara på jakt efter A. varicosa. Plus att jag fortfarande har mängder av vinbergssnäckor!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: