Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 7499 ggr
MoaL
1/3/12, 6:42 AM

Sjuka snäckor

Vilka sjukdomar hos snäckor har du erfarenhet av? Överlevde snäckan eller dog den?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
1/3/12, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det jag har haft snäckor som har haft problem med är dels en som fick mantelkollaps. Han satt alltså inte fast som han skulle i skalet. :/ Han levde länge, men efter att ha varit dålig i cirka ett halvår eller så så dog han.
Sedan har det varit flera fulicor som har haft framförallt väldigt dålig tillväxt, samt särskilt en som har haft jättejättedålig skalväxt. Se till exempel bifogad bild. Det är en Achatina fulica som på bilden är drygt ett år gammal(!), som har i princip helt stannat i växten samt har jättedåligt skal. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/10/12, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hade en A. iredalei som slutade växa vid en sisådär 1½-2 cm ungefär, och hade som en inåtbuktning på skalet. Levde rätt länge ändå dock, det gick aldrig någon nöd på lilla Tant Barbro som jag kallade den.

Hade en Archachatina av okänd art (trolig marginata marginata) som fick mantelkollaps också. Dock den mer allvarliga varianten, ena dagen inga problem, nästa dag stendöd med blottade inälvor och allt (bilder). Som synes på skalet växte det även konstigt, likadant var det med formen på 2 andra av samma art som jag köpt samtidigt men inte lika allvarligt som den här (bild, minstingen är den med mantelkollaps).

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/10/12, 5:41 AM
#3

Det är inte roligt med snäckor som slutar växa. Han ser ut att ha fått en skada på skalet som har påverkat formen på det också? För inte så länge sedan postade en på PetSnails några bilder på snäckor vars skal på grund av tidig skada hade vuxit helt annorlunda än vad det normalt sett skulle göra. Ordet de använde när det blev sådana där kanter var "carinated", men jag vet inte hur jag ska översätta det till svenska. ObestämdHär är tråden i alla fall. :)

Mantelkollaps är verkligen obehagligt. :/ När jag lyfte upp min snäcka som till slut dog av det så trillade han bara ur skalet, precis som en död eremitkräfta eller något sådant. Men det värsta måste väl ändå vara de snäckor som, fortfarande pigga och vid liv, helt och hållet lossnar ur sina skal! Som den här snäckan. :S

Det är hemskt med sjuka djur. Särskilt när det är djur som man ju egentligen inte kan hjälpa och bota.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/10/12, 6:16 AM
#4

#3: Ja nånting lär ha hänt, men det vete sjutton hur det kunde bli så. Brydde mig inte så mycket i det utan var nöjd över att hen vad pigg och glad bara - nåja utom när jag var där och grejade, det var en blyg krabat :)

Men gud, vilken stackare! Mantelkollaps i all ära men det där… o_o

Jo precis. Lite svårt att greja med bandage och sprutor på en liten snäcka… Nåja, bortsett från mindre skalskador då. Har mer än en gång irriterat min kära mor genom att släpa hem vilda snäckor för skalreparation i mina yngre dagar ;P Numera låter jag dock naturen ha sin gång och håller mig till lite snäcksafari på somrarna. Hittade bärnstenssnäckor för ett par somrar sen, det var häftigt - här i trakten finns i stort sett bara fläckig lundsnäcka och en massa skogssniglar annars :)

Fast det har ju sina fördelar också, när det inte går att göra så mycket. Blir så mycket mindre komplicerat liksom, i stort sett bara avliva vs inte avliva - och oftast håller de sig ju friska, eller mina gjorde då det iaf. Tills man måste avliva vill säga - det är ju så skilda åsikter kring tillvägagångssätt. Skulle själv aldrig stoppa en snäcka i frysen som så många andra gör tex, men att helt enkelt krossa en fullvuxen A. achatina lär inte vara någon höjdare det heller så vad gör man liksom… Obestämd

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/10/12, 6:41 AM
#5

#4 Att han var pigg och glad är ju självklart det viktigaste. ^^ Då får de se ut hur som helst, så länge de trivs med livet. :)

Jo, jag hoppas verkligen att man slipper något sådant. Jag menar, rent bortsett från att det ser lite läskigt ut så skulle man ju dels vara orolig att skada snäckan när man tar i den, och så på det måste man dessutom avliva den. Nej huvva, stackars både snäcka och ägare en sådan gång. Tyst

Ja naturligtvis, skalskador går ju bra. Men i princip resten är ju precis som du säger; avliva eller inte?
Haha, stackars mödrar till djurtokiga barn. xD Vad de får utstå. Skrattande
Bärnsnäckor är otroligt söta! Fast sådana finns nog inte häruppe, jag har bara sett pyttepluttiga små snäckor av okänd art, samt fläckiga lundsnäckor häruppe. Samt någon art av vattenlevande snäckor också förstås. Och sniglar. ^^

Än så länge har jag sluppit avliva någon stor snäcka, men små krossar jag. Ofräscht, men det går fort. En stor skulle jag sätta in i kylen och sedan in i frysen, även om det känns otäckt. Hellre det än att den ska ligga och segdö eller svälta ihjäl eller något sådant. Obestämd

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/10/12, 8:30 AM
#6

#5: Precis :) Lite synd för en själv bara - iredalei är ju dödligt fina, men jag köpte bara en så de inte skulle bli fler och gick således miste om den där jättefint gyllengula snäckan. Men Tant Barbro var lite söt ändå iaf :P

Ja små är ju görsmidigt. Behövde aldrig avliva någon själv men det var solklart att de skulle krossas om så skulle behövas. Större är värre… Tycker det borde finnas bättre alternativ än frysen (även om man kör kylskåp innan så lär det göra brutalt ont med en massa iskristaller…), men frågan är ju vad. Köra över med bil känns ju lite lagom osäkert om inte annat Obestämd Krossa med stor sten kanske, om man hittar någon lämplig..?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
MoaL
1/11/12, 1:48 AM
#7

Ja, de är underbart vackra. ^^ Särskilt just innan de har nått fullvuxen storlek, då skalet är bebisslätt. Skrattande

Jag har fått avliva småsnäckor många gånger. Jag tycker inte om det, men jag kan ju inte spara till exempel alla iredalei-bebisar jag får, och dessutom vill jag aldrig stoppa ned några levande snäckor till decollatorna. Jag är ganska övertygad om att en död hos dem inte går snabbt. Obestämd
Ja, det är svårt att veta hur det känns och om det känns så länge. Kan snäckor bli medvetslösa måntro? Jag har ju svårt att tro att tropiska snäckor är medvetna och vid liv särskilt länge i en frys. Eftersom alternativen står mellan frys, krossa eller låta dem självdö, så är väl frysen bättre än en segdragen självdöd? För de flesta har till och med svårt att avliva småpluttar, och tänk då stora snäckor.. Jag tror att det är få som skulle göra det, trots att det eventuellt går snabbare. Dock tror jag att snäckor hemskt nog är litegrann som insekter, de dör inte omedelbart ens i de fall som man tycker att de borde det. Ryggradslösa djur är svårare att avliva än ryggradsdjur. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/11/12, 7:38 AM
#8

#7: Nej gud nej… Måste vara bland de segaste dödar man kan ge en snäcka. Hur fort kan det gå när de bara kan skrapa lite med radulan liksom… Obestämd

Medvetslösa vete sjutton… Men nog borde de kunna bli det, de lär väl inte bara ligga där och lösa kordsord och filosofera när de hibernerar..? De är ju rätt sega att väcka upp också när de väl dragit igång, så jag kan mycket väl tänka mig att de inte är vid medvetande. I det läget kanske frysen är skonsam, om de inte vaknar av att de har ont när det börjar bildas iskristaller..? Men att stoppa i frysen när de är vid medvetande, nae… Även om det går snabbare än att de självdör så måste det finnas bättre alternativ än så, det gäller bara att hitta de. Flytande kväve borde ju gå snabbt annars, är det något som får has av privatpersoner eller blir det för klurigt tro..?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
1/11/12, 8:33 PM
#9

#8 Precis, usch så hemskt. :S

Haha, "lösa korsord och filosofera". Tungan ute Men nej, inte tror jag att de vaknar när det börjar bildas iskristaller. Jag tror bara att de somnar in hårdare, och jag tror och hoppas att det ändå går snabbt med tanke på att snäckor består av mycket vätska.
Jag tror inte att det är supermånga som vill eller kan handskas med flytande kväve. ;) Men jag vet faktiskt inte om det är tillåtet för privatpersoner att ha det eller inte, men det är väl inte helt omöjligt.. Obestämd

Man önskar verkligen att någon kunde utveckla en enkel och skonsam avlivningsmetod för snäckor, men ärligt, hur många sådana avlivningsmetoder finns det för ryggradslösa djur? Typ inga.. :(

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gulzebra
1/11/12, 8:57 PM
#10

#9: Nä det tror inte jag heller, bara en tanke sådär i nyvakenhetsdimman :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

WeirdFreak
3/27/12, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Någon som vet vad den här vita "knölen" är?

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

MoaL
3/28/12, 6:25 AM
#12

#11 Aha, se där, här är en bild på det du pratade om. :) Det är ju i könsöppningen, så om det är mjukt är det litegrann av könsdelarna som sticker ut av någon anledning. Är det mjukt eller hårt? Om det är hårt borde det gå att ta bort. :)
Hur länge har snäckan varit sådär?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
3/28/12, 7:17 AM
#13

Jag har inte känt på det, men det kom igår för i förrgår så duschade dem och var helt normala. :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Annons:
[ChinHeart]
3/30/12, 8:27 PM
#14

Min ena Achatina achatina fick gut extrusion vid 2-3 års åldern. Alla hopp var döda och efter en dag utan förändring bestämde jag mig för att avliva min älskade Winnie. Men då skedde en riktigt mirakel, och Winnie är idag en lycklig överlevare av denna fruktansvärt hemska sjukdom.

Sedan dess har h*n inte växt så mycket, utan kompisen har istället snabbt växt förbi Winnies skallängd. Men så länge Winnie mår bra och fortsätter äta som en häst (vilket h*n gör idag) får h*n hänga på!
Småväxt kan väl vem som helst vara.

Här kan ni läsa hela historien (engelsk verision). 

http://petsnails.proboards.com/index.cgi?board=pests&action=display&thread=11071

WeirdFreak
3/31/12, 10:45 AM
#15

Vill bara meddela att det som jag skrev om i #11 är borta :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Upp till toppen
Annons: