Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 2773 ggr
MoaL
2012-01-02 21:39

Kalk

Vad ger ni era snäckor som deras huvudsakliga källa till kalk?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[morat]
2012-01-03 12:22
#1

Sepiaskal!

[Em_I_Am]
2012-01-03 21:50
#2

Jag ger också sepia! Både hela till de som äter duktigt av sepian frivilligt och krossad i mortel jag strör över mat för de som inte är lika duktiga :)

MoaL
2012-01-03 21:59
#3

Jag ger olika beroende på art. :) Sepia är den huvudsakliga källan till kalk för alla mina Achatina-arter, L. flammea samt P. rostrata. Till mina Helix-arter, mina Cornu aspersum, P. isabella och S. octona så strör jag pulvriserat ostronskal över fodret då och då. Mina Rumina decollata får tillräckligt med kalk från sitt Foder (andra snäckor, snäckägg och grönsaker).
Sedan ser jag förstås till att alltid servera något grönt som innehåller gott om kalcium vid varje utfodring. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Em_I_Am]
2012-01-03 22:14
#4

Men vad är skillnaden mellan ostronskalen o sepian då? Mer än att de så klart är olika "material". Varför byter du beroende på art menar jag? Är det så att vissa hellre äter det ena eller finns det andra anledningar?

Jag ser också till att ge bra mat med kalcium :)

MoaL
2012-01-03 22:37
#5

Att jag byter beroende på art är för att vissa av arterna helt enkelt inte äter från sepiat. :) Eventuellt att de skulle äta mer eller mindre (o)frivilligt om jag skrapade sepiat till ett pulver och strödde över maten, men jag vill ogärna strö det i deras backar eftersom jag tycker att blöt sepia luktar mindre gott efter ett par dagar. :P Ostronskal luktar ingenting. Gör jag gröt däremot så kan jag använda både pulver från sepia och ostronskal i gröten, det spelar ju då ingen större roll eftersom gröten (förhoppningsvis) inte ska hamna utanför grötfatet. ;) Ostronskal innehåller för övrigt också mer kalcium än sepiaskal.

Jag är så lycklig nu såhär kring jul, då det finns så gott om grönkål. ^^ Det innehåller ju väldigt mycket kalcium och snäckorna älskar det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: