Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 8814 ggr
MoaL
2012-01-02 21:24

Hur bor era snäckor?

Som rubriken lyder; Hur bor era snäckor? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[morat]
2012-01-03 12:25
#1

De bor i en Ikea-låda, den är rätt stor och står i min hylla! I där finns jord, mossa, mat, vattenskål, sepiaskal och så tar jag in lite feta grenar och sånt! :)

MoaL
2012-01-04 00:00
#2

Jag har mina i backar inköpta på Rusta, fast de finns på Ica Maxi också. :) I dem har de kokosmull, sphagnummossa, mat och kalk. Vissa har plastväxter och vissa har plastkrukor som Inredning. :) Mina R. decollata har också ett matfat.
Vissa snäckor har grenar. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2012-02-05 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina bor i en petbox nu med ett ca 10 cm djupt lager med kokosmull, sen mossa över det. Jag ska ha in plastkrukor snart och i vår ska jag ta in en massa grenar. :)

När dem blir stora så ska dem få flytta till ett terrarium jag har. :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

vinteralvan
2012-02-05 19:30
#4

Jag har en plastbox köpt på Jysk med en blandning av torv och kokosmull, lite vitmossa, en plastkruka, mangroverot, lite plastväxter och en liten plastlåda som badkar.

MoaL
2012-02-05 19:44
#5

#3 Du kan nog behöva täcka för locket med plast. L. flammea trivs med väldigt hög luftfuktighet, och den drar all världens väg när det är sådär välventilerat. ^^ Annars ser det riktigt trivsamt ut. Skrattande

#4 Det låter som att din snäcka har det riktigt mysigt! :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2012-02-06 14:46
#6

#5 Ja, dem ska snart flytta in i ett akvarium (torrt då) och jag fuktar mycket. Men tack, det ska jag tänka på :D

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Annons:
[trumman]
2012-02-09 15:46
#7

Hej!

Jag har alltid älskat sniglar men visste inte att det var så här vanligt att ha dom som "husdjur"  vilket gör mig både brydd och glad :)

Jag skulle jättegärna vilja se mer foton på hur ni bosätter sniglarna tack! Akvarium gissar jag? Men vad ska man ha i? Hur får man dom att trivas osv?

Ser jättegärna massa mer bilder som jag kan lära av - tack.

WeirdFreak
2012-02-09 20:36
#8

Hej, kul att du också fått intresset!

Jag bara undrar; är det sniglar (utan skal) eller snäckor (med skal) som du är intresserad av? :)

Man kan ha torv, jord, kokoshummus, mossa i botten och så kan man ha ett litet fat med bad, stenar, grenar och rötter, krukor att gömma sig i osv :D

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

[trumman]
2012-02-10 11:49
#9

Aha, där ser man, jag visste inte ens att det var skillnad i terminologin!

Jag trodde sniglar bodde i snäckor ;) men ok, det är snäckor jag alltid älskat. Det första jag tecknade var en snäcka, jag var ett år då. Mor min har kvar teckningen nagerst.

"Man kan ha torv, jord, kokoshummus, mossa i botten och så kan man ha ett litet fat med bad, stenar, grenar och rötter, krukor att gömma sig i osv"

Jo, har förstått själva grunderna där men är mycket visuellt lagd så jag vill se en massa bilder. Har du ngnadress till ngt ställe där det finns, tro?

WeirdFreak
2012-02-10 12:17
#10

Hm.. det finns ju olika forum så som petsnails (http://www.petsnails.co.uk/) och så kan man ju Googla om man vill det. Mina bor inte så fint nu då dem är ungar men dem ska snart flytta till ett akvarium när det blir tomt..

Jag har bild högre upp men det är mest mossa och torv, för dem har grävt ner sig nu. :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

[trumman]
2012-02-10 13:05
#11

Jo, jag såg ditt hus WF, snyggt och mycket att borra ned sig i :)

Jag har faktiskt blivit skitsugen på att skaffa sni… err, snäcka! Och då, givetvis, den absolut största man kan hitta. Det torde vara Ghana-giganten va? Achatina achatina :)

WeirdFreak
2012-02-10 13:14
#12

#11 Japp, men de behöve storlek därefter :) Men visst är A.Achatina fina :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

[trumman]
2012-02-10 13:28
#13

De är underbara; och just det där att dom blir en halv-arm stor O_O jag trodde det var fejk då jag fick se bilder första gången.

Annons:
WeirdFreak
2012-02-10 21:06
#14

#13 Haha, ja stora blir dem :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

MoaL
2012-02-11 05:57
#15

Välkommen hit, trumman!
Jo, snäckor är betydligt populärare än många tror. ^^ Och de blir bara än mer populära faktiskt. :)

Jag har mina snäckor i plastbackar. Billigt, lättstädat och enkelt och man kan själv välja hur mycket ventilation man ska ha. Mull, Växter (i plast eller ofarliga riktiga), plastkrukor, grenar, och så vidare är bra Inredning. De kräver faktiskt väldigt lite för att trivas, så de är enkla och tacksamma djur att hålla. :) Tyvärr har jag inga vettiga bilder just nu (annat än ett par tråkiga sådana), men jag kommer att fixa fler bilder med tiden. :)

Achatina achatina är den art som räknas till världens största, eftersom det är hos den arten den största snäckan har funnits. :) Men oftast blir de mellan 15-18cm i skallängd, och det finns även andra Achatina-arter som har uppnått sådana mått.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[trumman]
2012-02-13 09:39
#16

Vad skulle en sådan bjässe kosta? Eller, iofs man vill ju köpa den liten och se den växa.

KråkansFåglar
2012-02-13 21:07
#17

#16 :

jag har köpt mina a.acatina från 50kr upp till 400kr! men det beror helt o hållet på storlek o s v.

Mina snäckor bor i plastbackar samt akvarium med torv, mossa och krukskärvor i :)

www.krakansfaglar.n.nu

WeirdFreak
2012-02-14 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu har mina L.Flammea flyttat över till ett 44 liters akvarium :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

MoaL
2012-02-18 18:43
#19

#16 Köper man dem som småttingar får man dem billigast. Oftast mellan 25-50 kr styck, beroende på säljare, så det är ju ingen farlig summa. :) Köper man dem som vuxna däremot så brukar det kunna vara några hundra kronor per snäcka, också där beroende på säljare samt storlek, ålder och hälsa hos snäckan förstås. Glad

#18 Så fint! Skrattande Men du täcker väl för hörnen med någonting, så att de inte rymmer för dig? ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[josefineomar]
2012-02-18 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Mina bor i ett litet akvarium med jord :) Har ett större terrarium de ska få när de blir äldre :)

Någon förresten som vet en ogiftig mossa man kan ha på jorden som sprider sig och växer som det gör i skogen? Ser himla fint ut tycker jag :)

Skickar en bild på hur de kommer bo om ett tag! (De bodde i den till en början, men det blev för kallt, så de bor tillfälligt i det lilla akvariumet)

Annons:
Spöket
2012-05-09 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

A.immaculata var panthera i sitt 30x30x30 terrarium

Multi vad?

Hedvig21
2012-05-17 16:14
#22

När jag hade snäckor bode dom i akvarier. I akavriumet fanns det jord och mossa tillräkligt så dom kunde gräva ner sig o.sv

En vattenskål, lite Växter och stenar o.sv! :)

HellviHumle
2012-05-17 21:24
#23

Jag har mina vinbergssnäckor ute i trädgården. Enkelt och lättskött. Glad

HH

vinteralvan
2012-05-21 08:53
#24

#20 På  http://www.nidingbane.se/shop/   säljer dom levande vitmossa som jag lyckats med att växa fast i jorden i min snäckbox. Se under brutala blommor och substrat. Dom säljer också kokosfibrer.

Spöket
2012-05-22 18:21
#25

Äter inte snäckorna det?

Multi vad?

MoaL
2012-05-23 04:30
#26

#25 Snäckor äter ofta lite av vitmossan ja, men de äter av det mesta. De äter ju även av bland annat mullen, så det är inte konstigt. Vitmossa är helt ofarligt. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Spöket
2012-05-23 20:46
#27

Ok Glad

Multi vad?

Annons:
Spöket
2012-05-27 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag köpte en hel påse på Malmö Tropikmässa för ynka 35kr Skrattande

Mitt terrarium till min stora (som snart ska få sällskap)

Multi vad?

Spöket
2012-05-27 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Fick lägga i lite mer plantationsoil Skrattande

Multi vad?

Upp till toppen
Annons: