Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1522 ggr
Hanna01
7/12/17, 12:00 PM

Nybörjarfrågor

Hej, jag har precis börjat intressera mig för snäckor och har nu lite frågor som jag hoppas på att få besvarade :) 1. Vilken achatinasort är lättast att få tag på? 2. Går det att transportera snäckorna (även vintertid) i tex en "resebur" utan att de tar skada? Jag undrar detta eftersom jag har ett Boende på vardagarna och ett annat på helgen, resa en väg tar ca 4 timmar och bestå av buss och tåg. 3. Kan man hålla en levandefödare med en som lägger ägg för att undvika nya små snäcklingar? Har inte plats för fler än en bur och inte tid att föda upp och sälja. 4. Om svaret på fråga 3 är "ja", vilken levandefödare och äggläggande passar bäst ihop? Jag tänker i storlek, temperatur, mm 5. Om svaret är "nej" på fråga 3, vad är bästa sättet för att man inte ska få oönskade snäcklingar? Samt hur gör jag om jag ska resa bort tex en vecka och på så sätt inte kan hålla koll om det läggs ägg? Hur gör ni? 6. vad är bäst att använda för att höja värmen hos snäckorna? Tack på förhand :)

Annons:
[Ewerhof2]
8/31/17, 2:13 PM
#1

Kan dessvärre inte alls så mycket om snäckor själv men kom att tänka på att det finns små kylboxar som du skulle kunna använda vid förflyttning. Så'nna väskor håller både kyla och/eller värme för funktionen är ju isoleringen. Och så har jag läst om att om man har en äggfödande och en levandefödare tillsammans så undviker man bebisar men kan ha kompis och slipper ha en ensam stackare.

tallbackehagen
11/11/17, 4:43 PM
#2

Hej! 1: Skulle jag säga Lissachatina fulica menar noga när du väljer säljare. 2:Ja. Frys väska med varmt vatten i. Över helgen klarar sig snäckorna själv så länge de har gått om mat och ordentligt fuktigt. Har själv 2 Boende. Vissa 🐌 mår dock sämre av at flyttas runt än andra vilket man bör ha i åtanke. 3. Kan jag tyvärr inte svarar på. Vet att man ka ha Achatina Marginata Ovum och Achatina achatina tillsammans. Skulle rekomenderar dig att skaffa snäck vakt. Inte för oroligheter att ser bli snäckligar utan flr att jag är orolig för att fukt m.m bli för dåligt. 6:Värmematta, ljusan, spottar allt beror på vilken sort du vill ga/hur varmt m.m de ska ha

Anna
Tallbackehagens kennel.
Dvärgschnauzer sen 2008.

Upp till toppen
Annons: