Annons:
Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
Chinesecrestedlover
6/6/17, 5:31 PM

Små snäckarter? Frågor, funderingar och tankar...

Hej! 

Mina Lissachtina reticulata är borta ur mitt liv…de snäckor som inte matades iväg till sköldpaddan (matade honom med snäckbebisarna) dog av okänd anledning. Mina första, stora och fina snäckor dog även dom tillslut och sedan flera månader tillbaka är jag därmed (snäck och) terrarielös 😕 Det akvarium som användes till de vuxna snäckorna är inte längre tillgängligt som terrarium (eftersom jag skaffat möss❤️). 

Jag har funderat lite fram och tillbaka huruvida jag ska skaffa snäckor igen eller någon annan typ av terrariedjur. Känns tomt utan ens ett ynka terrarium.  Kan inte bestämma mig… men har väl i alla fall börjat få ett hum av vilka djur som jag i så fall eventuellt kanske möjligen vill ha, haha 😃 Jag har inte bråttom att välja art/arter, även om det är trist att se tomma terrarium/akvarium. Vill ju naturligtvis att det ska bli rätt art/arter av djur som får flytta in, så är på research stadiet just nu. 

Det finns två olika snäckarter på den listan (möjligen fler om vi inkluderar släktingar till dessa båda arter men ja…). Därav denna tråd. 

Jag har lite olika möjliga terrarie/bostadsalternativ för djuren på min lista; dessa är:

Ett megalitet akvarium (fint gammalt med metallram som jag gärna skulle fixa fint i och ha något i…men det är väldigt litet så det kanske inte fungerar, vill ju naturligtvis att djuren ska ha det bra!). Det är ca 33x17x21 cm (LxBxH) = runt 11 liter (lite mer?). 

Ett terrarium från ExoTerra, 30x30x30 cm. 

Ett akvarium, 6 kantigt. ca 30 cm högt, 18-19 liter (?)

Samt eventuellt även ett akvarium på: 50x25x30 cm, ca 37 liter. Om detta inte används till akvarium senare…inte bestämt mig till 100% angående just det akvariet. 

Kanske något mer…inte bestämt exakt hur jag vill/ska göra med diverse olika tomma "burkar". 

Funderat på att köpa någonting sånt här också, tycker att det skulle bli hur fint som helst som terrarium. Men vet inte huruvida det skulle vara lämpligt? 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70186603/

http://www.clasohlson.com/se/Miniv%C3%A4xthus/31-8236

Nu till de snäckarter som finns i mina tankar🙂

- Limicolaria flammea (eller kanske numidica, verkar ju rätt lika?)

- Pleurodonte Isabella (alternativt någon släkting)

Frågor/tankar:

1) Passar dessa för någon/några av "bostadsalternativen"? 

2) Hur många bör man ha för att de ska trivas?

3) Kräver de någonting speciellt? Skiljer sig skötsel mycket från L. reticulata? 

4) Svåra/lätta att få tag i i Sverige? Vad brukar de kosta?

5) Livslängd? Hälsa…vill inte ha samma problem som dök upp med mina reticulator…vet i och för sig inte vad som hände med dessa…men vad jag menar är: brukar de hålla sig friska, är de känsliga osv.?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
fluffis
6/6/17, 8:46 PM
#1

Hej! Limicolaria flammea och numidica är de enda snäckorna jag har haft men jag har inte sett några andra som har varit i närheten av så vackra :) Roliga är de också :) Om du söker på dessa artnamn plus mitt användarnamn så går det att hitta lite, t.ex. den här tråden: http://snackor.ifokus.se/discussions/55c1f189ce12c44ead000e7f-vaxthus-till-snackor?4ef0ef69d4ebea208600e465-2

Upp till toppen
Annons: