Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1959 ggr
jodi
9/8/16, 6:57 PM

Jätte snäckor, salal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man ha salal inne hos afrikanska jätte snäckor? Jag vet tyvärr inte vilken sort jag fått tag på men gissar på Achatina eller Lissachatina reticulata. Albino e dom iaf ^^. Jag har salal till våra vandrande pinnar och tänkte om man kunde liva upp stämningen lite inne hos snäckorna.

Annons:
hyzenthlay
9/9/16, 9:26 AM
#1

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Ursäkta en dum fråga: Vad är "salal"?

Jag misstänker att du avser någon typ av växt, men trots att jag är biolog har jag aldrig hört talas om salal (eller menar du kanske sallat?). När jag googlar på ordet hittar jag inget sådant ord över huvud taget på svenska. På engelska hittar jag tre olika betydelser:

1. en stad i Tchad

2. en region i Somalia

3. en vintergrön buske från Nordamerika, Gaultheria shallon, som egentligen heter shallon på engelska, shallon-scheinbeere på tyska resp. vaktelbär på svenska. Det finns även en närbesläktad art som heter tuvvaktelbär, G. procumbens.Då ringer en klocka!

Är det månne denna art du avser? Den säljs ibland som "höstpynt" för urnor utomhus eller i julgrupper, och har mycket hårda, läderartade blad och dekorativa, röda bär (liknar lingon litet grand). Den importeras uteslutande från stora, industriella odlingar Holland, där den ofta giftbesprutas extremt hårt under framodlingen. Därför kan det nog vara bra att undvika snäckmumsande om plantan är nyinköpt. Vaktelbär kan fås att överleva några år i trädgården om man planterar ut den i torv, men trots att den är flerårig stryker den ofta med under våra hårda vintrar. Om du har lyckats hålla den vid liv under flera år i trädgården lär den dock vara giftfri vid det här laget, och kan duga inne hos snäckorna. Den kommer dock inte att gilla kombinationen av hög temperatur och torr luft inomhus, och kommer att bli brun och risig efter ett tag.

Apropå det: jag ser i din profil att du föder upp aprikosa posthornssnäckor. Har du några till salu?

MVH / Kerstin

jodi
9/10/16, 9:00 AM
#2

Om du googlar "salal växt" så får du fram vad det är för något. Det ges till vandrande pinnar som mat. Oj oj oj! Jag måste se över min profil tror jag…det var många år sedan jag hade posthorn tyvärr ^^

hyzenthlay
9/10/16, 10:29 AM
#3

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Aha, tack!

     Nu har jag googlat i vandrande pinn-världen, och det ÄR alltså bara vanliga vaktelbär som kallas för "salal" i just enbart detta sammanhang. När de säljs som snittblomsgrönt i blomsteraffärerna har man av någon outrundlig anledning valt att benämna dem med ett av deras många dialektala engelska namn, "salal", istället för dess etablerade svenska namn "vaktelbär". Kanske för att det skall låta mer exotiskt och spännande och sälja bättre i buketterna? (Eller av ren okunskap - väldigt månnga snittblomsaffärer kallar t ex Euphorbia = törel för Alchemilla = daggkåpa, och Acacia, de gula små väldoftande bollarna, för Mimosa, vilket är något helt annat!)

     I länken nedan finns mer info om odling av salal/vaktelbär som mat även för människor. Tydligen smakar de blåbär med en touche av lagerblad! Man kan visst göra té av bladen, också.

https://jordihatten.wordpress.com/2012/09/22/gaultheria-shallon-salal/

     Nåja, kontentan är i alla fall att du kan odla vaktelbär/salal själv i trädgården och ge till dina pinnar! Och jag fick lära mig något nytt.

     MVH / Kerstin

jodi
9/12/16, 6:27 AM
#4

Jo, pinnarna får de redan men undrade om snäckorna också kunde få ta del av dom? ;)

Upp till toppen
Annons: