Annons:
Etikettallmänt
Läst 1394 ggr
Emmetem
2016-04-09 22:13

Äppelsnäckor!

Hej!

Jag är helt ny på denna sidan och har inte varit inne på iFokus på länge! Jag kom att tänka på att när jag  var aktiv så blev det precis förbud mot äppelsnäckor. Är det någon som vet något vidare om detta? Har förbudet hävts eller är det kvar? Jag har sökt på det men allt jag hittar är från senast 2014! Saknar mina äpplen så :(

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Äppelsnäckan
2016-04-09 22:17
#1

Det är lag inom EU på att man inte får förflytta äppelsnäckor mellan akvarium, i praktiken får man inte flytta mellan sina egna kar, men det är liksom överdrivet. Det gäller i princip att man inte får sälja/köpa/byta. Många tycker dock att lagen är onödig då våra snäckor vi har i karen inte är skyldiga till något, vilket däremot en släkting till den är, som åt upp odlingar i Spanien.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Emmetem
2016-04-09 22:22
#2

1# Ja, jag har tänkt exakt samma sak! Jag personligen tycker den är mycket onödig - men det är min åsikt! Jag uppmanar definitivt inte folk till att bryta mot lagen - men jag tycker det är väldigt onödig i Sverige. Älskade mina äppelsnäckor och efter att min pojkvän skulle mata mitt akvarium så fanns det inte några kvar längre då vi hade totalt olika åsikter om vad en "nypa" var. Ni tror inte detta kommer upphävas längre fram? Tycker det är så hemskt att folk ska hindras från att köpa dessa underbara små snäckor :(

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Klave]
2016-04-09 22:29
#3

Den enda anledningen till att lagen finns är för att det var ett problem med att "vilda" äppelsnäckor förstörde odlingar i Spanien. Det är inte som att polisen letar efter äppelsnäck-spridare så vill du verkligen ha dom är det bara att hitta någon som säljer dom och om du sedan blir frågad kan du bara säga att du hade dom innan det blev olagligt.

Emmetem
2016-04-09 22:31
#4

#3 Mjo, det är ju förvisso sant! :-D

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Äppelsnäckan
2016-04-09 23:17
#5

#2 Jag hoppas verkligen att det kommer upphävas längre fram, det var tal om att "diskutera" lagen i början av förra året om jag minns rätt, men inget hände.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

-Cissi-
2016-05-03 21:15
#6

Det pratades ju om detta på akvariefisk i årsskiftet mot 2015 men tror dom kom fram till att beslutet kvarstår.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Upp till toppen
Annons: