Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 1614 ggr
Missbabatnaa
2015-11-18 22:04

Vad för slags mat?

Hej! Det är så att jag har ett litet problem när det gäller att hitta på mat till mina sniglar (A. Achatina, Archatina suturalis och Archachatina marginata ovum) och jag undrar vad ni brukar ge dom för mat för att variera deras kost. Själv så får dom gurkskal, paprika och sallad, dock inte så ofta, broccoli, tomat och morot.

Tacksamm för alla svar :)

Annons:
Gaara
2015-11-19 10:56
#1

Varför ger du dem gurkskal? Undvik att ge gurka och sallad för det är ingen näring i det. Och gurkskalen har säkert en hel del besprutningsmedel om du inte köper ekologiskt. Sötpotatis brukar de gilla och det är det mycket näring i. Du kan även ge ruccola, melon, banan, äpple och en massa massa annat. :)

Missbabatnaa
2015-11-19 13:49
#2

Tack så mycket :) Jag tänkte att det är mer näring i skalet än i själva mittendelen av gurkan, så att dom får i sig vätska. Jag ger dom naturligtvis inte en halv gurka per gång, utan en smal skiva ca 1 gång varannan månad :)

Gaara
2015-11-19 16:20
#3

#2 Aha. Du tänkte så. :) Tror inte det är någon direkt näring i skalet heller tyvärr. Men det är ju aldrig fel att ge gurka eller sallad till dem ibland då de gillar det mycket. Blir lite som godis. :D

Rumblebee
2015-11-29 14:24
#4

Nja angående det som Gaara skrev.. Visst gurka är rätt näringsfattig och skalet kan innehålla bekämpningsmedel, men saken är även det att majoritet av kemikalierna går inte bort genom att skölja grönsaker och frukten. Besprutningsmedlen sitter inte enbart löst på utsidan utan det tränger även in i själva "köttet" på frukten/ grönsakerna. Sallad kan vara nyttigt då det finns olika sorters sallad. Ju mörkare färg desto mer näring. Romansallad är att föredra framför isbergssallad, i isbergssallad finns det inte mycket näring alls. Snäckor kan äta i stort sett allt du kan hitta i frukt och grönsaksavdelningen. Plocka bara bort kärnorna från frukterna innan i och med att kärnor kan vara giftiga (även för oss människor)

Mollybusk
2015-12-02 01:16
#5

Jag har en fråga angående maten och avföring, finns det någonting dom kan få "ont" i magen av? Som dom kan få t.ex diarré eller att dom blir hårda i magen av? :o

Upp till toppen
Annons: