Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1610 ggr
Sara1992
2015-11-02 01:28

Skaffa snäckor

Hej! 

Har läst lite samt sökt. Kollat med folk på fb men även kollat lite här på sidan men känner att jag ändå vill ha en egen tråd samt fråga det jag känner behövs (trots läsning osv) 

Har börjat falla för snäckor. Då jag var liten och alltid sa sniglar så brukade jag efter regn alltid gå runt och plocka in snäckor och även maskar från parkeringen och till gräset hos min gammel mormor och gammel morfar så dom inte blev påkörda av bilarna eller trampad på och idag började jag små kika av ren slump på nätet och hittade lite snäckor, sett tidigare med men inte tänkt så mycket på det då. 

Jag är en djur tokig tjej som har Katter samt hamstrar men vill ha ett ovanligt djur, som är billigt att ha då dels ekonomin inte är den bästa samt andra orsaker, samt lättskött djur och ögonen har fallit på både landsnäckor men även vattensnäckor. Men lite mer emot landlevande :) 

Sen vill jag inte ha en super stor, utan lite mindre, samtidigt som jag gärna har lite varierande färg, tex albino eller liknande, tycker dom med ljus kropp och mörkt skal är så läckra!

Mina frågor är då dessa:
Vilka raser är lättast? 
Vilka arter rekommenderas? 
Storlek på arterna? 
Vad för Inredning är bäst, typ bottenmaterial etc? 
Vad kan det kosta i månaden? 
Vad behöver man dagligen till dom? 
Vad för mat kan man ge?
Är det dyrt att ha snäckor? 
Vad kan man göra om dom blir sjuka? 
Vad är bäst att använda för att hålla bra fukt i deras hem? 
Bästa för värme? 

Tror detta är allt xD Är iaf en del av vad jag funderar över trots att jag redan letat och läst litegran men vill ändå fråga för känner mig mer säker om jag frågar för mkt än för lite om det nu blir att jag till sist skaffar, vill att dom ska ha de bra :)
Har inte den bästa värmen i lägenheten då elementen knappt funkar och det drar från fönster och dörrar. 
Har två akvarium, tror båda är på runt 65 L, dock är ena med halvcirkel form framtill, funkar de iaf?

Annons:
Mysan_
2015-11-02 06:59
#1

Svarar på dom frågor jag kan. Har bara haft trädgårdssnäckor och Vinbergssnäckor. Det låter som du kanske söker en vinbergssnäcka. Dom är inte så jättestora och dom har mörkt skal och ljusare kropp. Vilket bottenmaterial är bäst? Jord. Man kan ha maskrosblad och annat fint från naturen också, t.ex mossa. Vad kan det kosta i månaden? Jag tog en plastlåda och fyllde bara med saker från naturen så för mig blev det helt gratis. Vad behöver man dagligen till dom? Fukt, stänk lite med vatten i "buren" varje dag. När maten börjar bli dålig dvs efter typ 2 dagar är det dags att byta. Vad för mat ska man ge? Det finns en artikel här på snäckor iFokus om maten, kolla in den! Är det dyrt att ha snäckor? Nej, inte alls. Hur får jag det fuktigt i buren? Spruta lite vatten genom en sil eller med en blomspruta. Bästa för värme? Värmelampa.

Sara1992
2015-11-02 11:44
#2

Okej, Tack Mysan :) 
Ska kika lite på Vinbergssnäckor

fluffis
2015-11-02 14:22
#3

Hej!

Vad kul att du är intresserad av snäckor! Har du läst artiklar/skötselråd om olika arter? Här finns en artikelguide:
http://snackor.ifokus.se/articles/4efad095d4ebea3b83002293-alla-artiklar-guide?stickies-1

Ett tips om en art som inte blir särskilt stor är Limicolaria flammea. De är jättefina och finns i några olika färger.

Sara1992
2015-11-02 16:25
#4

#3 
Har kollat på lite olika infon osv, fastnat smått för Fulica, gillar att man kan få en snäcka med ljus kropp och mörkt skal tex. 
Kikat lite på Flammea också men verkade inte va så mkt färger där

Upp till toppen
Annons: