Annons:
Etikettallmänt
Läst 1917 ggr
Chinesecrestedlover
8/29/15, 8:50 PM

Varför dör mina små raringar?

Hej!

Flytten gick bra och alla djur klarade den men… idag når jag städade i terrarierna och matade mina raringar så hittade jag en av mina vuxna (en av de tre första jag köpte, i februari 2014, då de var två-tre cm) död. 

En av de tre har redan dött tidigare. Dessa båda har dött på liknande sätt så undrar om det är något fel i deras miljö eller nåt, sjukdom, fel mat? De har en tid innan de dött dragit sig rätt långt in i skalet, ingen hinna på eller så, det bara drar sig "tillbaka". De kommer ut och äter m.m. men är inte så mycket ute som övriga och sedan en dag som idag t.ex. så har de dött… buhu😭 

Idag var en extra grym dag inte bara för att den snäcka som dragit sig in i skalet och verkat vara "dålig" i några veckor eller så avlidit… men för att jag även hittade en av ungdomarna (som inte kanske e så unga längre, födda sommaren förra året) död. Denna snäcka hade inte visat några tecken alls på att något var fel. Jag hittade hen död och full med ägg… har den dött i "barnsäng" alltså dog den för att äggläggande var för jobbigt eller vad tusan hände?

Har förlorat några snäckor tidigare och börjar undra… gör jag nåt fel eller är de bara kortlivade… vad händer? Hjälp! 

Just nu bor de inte i sina permanenta terrarier… kan det vara en del i det hela? De bor i en plastlåda (smartstore med hål i loket för luftinsläpp, inte så mycket dock) samt i en petbox (med för-tejpade hål i locket för att det inte ska bli för mycket luft och för lite fukt).

De har kokosmull i botten och har rötter, plast/tygväxter och korkbark som Inredning

De får blandat med grönsaker (även om variationen kunde varit bättre kanske…). Senaste tiden har grönsaksgivan bestått av: Morötter, sötpotatis, romansallad, paprika, vitkål, maskrosblad, groblad… kanske nåt mer. De har fått lite fiskflingor (fiskmat alltså) och gammarus och lite pumpakärnor någon gång ibland också (rätt sällan nu under senaste tiden dock, i och med att jag fick problem med fruktflugor och därmed försökt "hålla nere" med sån mat som snabbt blir dåligt i värmen). 

De har rätt varmt… tyvärr har jag ingen termometer tillgänglig just nu… nerpackad någonstans… men det finns flera akvarium med lampor, pumpar m.m. bredvid deras "boxar" och de står i ett liiiitet utrymme. Lägenheten i sig håller dessutom en behaglig temperatur även för mina två hundar (naknenhundar som är riktigt frusna av sig) så gissar att det håller en bra "snäcktemperatur" i deras lilla utrymme. Där de står finns inget fönster som kan dra heller. 

Tilläggas ska att några snäckor som sagt dog tidigare (innan flytten också) och då stod de i ett större sovrum med fönster (men inget drag där heller). Alltid haft varmt där jag sover både för mig själv (rätt frusen) och frusna hundras skull. Skulle tro att det aldrig gick under 23-25 grader där (?… alltså i själva rummet)… och sen så hade ju snäckorna lampor också samt lampor och pumpar bredvid i och med akvarierna då också. 

Gör jag nåt fel som ni kan se direkt eller vad händer med mina rara snäckor? 😕

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Reptilian Feline
9/7/15, 11:17 AM
#1

Får de kalk?

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Chinesecrestedlover
9/9/15, 9:59 AM
#2

#1 Ja, de har fri tillgång på sepiaskal

Chinesecrestedlover
3/5/17, 8:54 PM
#3

Uppdatering: Nu är alla mina borta. De vuxna dog en efter en, vet ej varför 😕och bebisarna har jag (som var planen från början) matat till sköldpaddan. 

Har uppehåll nu och vet ej om jag skaffar några nya snäckor, vet ju inte varför de vuxna dog för mig… 

Om det blir ny snäckor i framtiden, så satsar jag troligen på en mindre art, gillar t.ex. Limicolaria flammea

Det stora akvariet som de vuxna snäckorna bodde i kommer nämligen användas till andra små varelser… 😉 nu när det blev tomt… 

Ha det gott så länge

===

nstlg
3/26/17, 9:09 PM
#4

Lite sent att fråga nu kanske, men vilken art hade du, och kom de alla från samma Uppfödare? Det kan ju tyvärr i så fall ha varit dåliga gener som gjort att de inte varit friska, inavel etc. :/

Chinesecrestedlover
3/26/17, 10:08 PM
#5

#4 Jag hade Lissachtina reticulata. De vuxna (tre stycken som jag köpte som bebisar) kom alla från samma Uppfödare. De lär ju blivit en del inavel p.g.a. detta ja, en del av ungarna lät jag växa upp, men de flesta matade jag bort (till min sköldpadda) när de var någon till några cm bara.  Lite svårt att hindra att de "ynglar av sig" när de bor ihop, oavsett att de är från samma kull…så blir nog så för de flesta, att det blir inavlade menar jag…eller🤔… Men det var ju tråkigt när de dog plötsligt när de blivit stora och fina 😕

Upp till toppen
Annons: