Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 2379 ggr
[Blue_Lugia]
7/6/15, 12:14 AM

Tips på mat?

Jag har provat banan, jordgubbsbitar, morot, äpple, maskrosblad, fiskmat ibland och även sallad (som ju egentligen inte är det nyttigaste). Salladen, maskrosbladen slinker snabbt ner, men dom kan ju inte bara leva på det och det andra vill dom inte ha. Vad är favoriter hos era snäckor? Tar gärna emot tips på annan mat jag kan ge dom . Vet att det finns en tråd om Foder och jag har kollat där redan.

Annons:
MoaL
7/6/15, 2:49 AM
#1

Maskrosor och annat "ogräs" är supernyttiga, så under sommaren kan de gott leva på det! 👍

Vad gäller övriga grönsaker så är grönkål favoriten här. Även paprika är poppis. Annan typ av kål, broccoli och mango är också uppskattat. 🙂 Mina äter egentligen det mesta. ^_^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MaPaFrid
7/6/15, 11:49 PM
#2

Mina storaoch små äter nu fläderskott

[Blue_Lugia]
7/7/15, 12:28 PM
#3

Men bör jag ge dom varje dag, eller övernattar jag då? Vill gärna att dom ska få i sig näring och växa bra, men det kanske blir bättre att bara ge mat några gånger i veckan? Dom äter som hästar! XD

MoaL
7/7/15, 8:10 PM
#4

Ge dem ny mat när den de hade är uppäten eller börjar bli dålig/vissen. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MaPaFrid
7/14/15, 12:02 PM
#5

Mina snäckor har fri tillgång till mat av olika slag och till sepiaskal. De växer som ogräs men det tror jag inte är farligt för dem.

Tess21
2/16/16, 5:05 PM
#6

undrar om man kan ge dessa till snäckor eller om dom innehåller mycket av något dåligt? :) tex oxalsyra och fytin är inget dom ska få i sig men är dålig på att veta vad som innehåller det så då frågar jag här om hjälp :)
Broccoli, röd paprika, avocado, svarta vinbär (har massa buskar här hemma), jordgubbar, blåbär, blomkål, spenat.

tack iförhand för hjälpen och tipsa gärna om näringsrika grönsaker :)

👻🌛

Annons:
MoaL
2/18/16, 11:29 AM
#7

#6 Broccoli, paprika, jordgubbar, blåbär, blomkål och spenat har jag gett mina, däremot har jag aldrig testat svarta vinbär eller avocado. Spenat ska man inte ge mycket eller ofta av, och många anser att man ska vara försiktig eller helt undvika avocado eftersom det är giftigt för många djur. Dock vet ingen säkert om det är någon fara för snäckor att äta det. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Dino91
2/27/16, 9:13 PM
#8

Jag ger olika slags sallad sorter, gurka, paprika, blomkål, broccoli, melon mest. Ibland får de spirulina pulver som jag sprayat lite vatten på, mal tabletter & räkfoder (för akvarie räkor) gjort av naturliga råvaror från växtriket. ÄRväldigt popis hos mig Limicolaria flammea. 

Sol-Britt Granlund
2/1/17, 1:22 PM
#9

Jag fick med mig en liten söt snäcka från affären som satt gömd i broccolin, jag hade inte hjärta att göra av mig den, det är kallt ute och i komposten nej nej. Nu har hen fått ett hem hos oss, igentligen så vet jag ingenting om hur man skall sköta denna fina snäcka det var tur att jag hittade er sida med mycket bra info. Det jag ser att hen äter är grönkål och broccoliblad men dissar, morötter,äpplen, blomkål, gurka och paprika. Det skulle vara roligt få veta om det är fler som har en vanlig snäcka hemma och hur ni sköter om den? .

Upp till toppen
Annons: