Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 3062 ggr
LillyAmanda
2014-11-24 13:09

Petbox?

Hej! Jag har väldigt länge funderat på att skaffa snäckor. Problemet är ju det med akvarie/terrarie.. Jag bor på Gotland och har svårt att få tag på akvarie/terrarie. Kan man ha två snäckor i en petbox medans dom är små och sedan låta dom flytta över till ett akvarie/terrarie när jag får tag på ett? :)

Mvh Amanda

**//Amanda

Annons:
javetinte
2014-11-24 13:15
#1

Jag är inte alls någon expert på sånt här, men jag tog och googlade lite, och de ser ut som att de skulle funka, de beror ju på hur stor petbox du tänke ha, men när dom är små funkar de allafall. De stog att medans dom är små kan man ha dem i vadsomhelt typ, tillexempel såna där glasslådor. Men de låter tråkigt när man inte ser inte..

Men en petbox tycker jag verkligen skulle fungera (:

javetinte
2014-11-24 13:20
#2

Och självklart beror de på hur stora snäckor du ska ha, men eftersom du tänkte ha ungar till början (:

LillyAmanda
2014-11-24 13:29
#3

Jag ska ha denna isåfall https://animail.se/exoterra-faunarium-nr-4-large.html

Jag ska bara ha det tills jag har fått tag på akvarium/Terrarium. Så det blir bara medans dom e små. :) 

Då återstår bara att övertala mamma och pappa :P

**//Amanda

javetinte
2014-11-24 13:33
#4

De kan nog funka bra, läste att de inte finns något speciellt mått utan sunt förnuft brukar funka bra (: Vad hade du tänkt ha för snäckor? 

Haha hoppas mamma och pappa går med på de då (:

LillyAmanda
2014-11-24 13:50
#5

Jag skulle vilja ha en sådan http://snackor.ifokus.se/articles/4f110e25d3b4fd19800025c7-achatina-immaculata :P 

Mamma är påväg att gå med på snäckor men pappa vet jag inte riktigt. :)

**//Amanda

fluffis
2014-11-24 23:05
#6

Visst kan du ha en petbox. Jag har själv en sådan men problemet är att det är alldeles för mycket ventilation i taket och det gör att luftfuktigheten blir alldeles för låg.  Därför har jag tejpat taket. Det går lika bra med en annan "låda". Smartstore är en låda som jag gillar eftersom de är täta och de tål värme bra. Smartstorelådor finns i olika storlekar och brukar säljas på rätt många ställen, tex Jysk, Coop, Claes Ohlson, Bauhaus.

Annons:
javetinte
2014-11-25 17:14
#7

#6 bra att de kommer någon med mer erfarenhet än mej

suzyblom
2014-11-27 16:10
#8

#6 Men blir det inte lite FÖR instängt då? Känns som att de är väldigt tätt förslutna, kommer det in något syre alls? 🙂 Ska också skaffa två nämligen så hade samma fråga om petboxen!

fluffis
2014-11-27 16:29
#9

Det blir ju väldigt dålig ventilation egentligen. Det är det i akvarier och allt som öppnas ovanifrån (eller inte alls). I ett terrarium däremot har man ju oftast ventilationsöppning längre ner där luften går in och sen likadant på motsatta sida längre upp, alternativt i taket, där luften går ut.

Jag har uppfattat snäckor som djur som är tåliga när det gäller det här med luft och att man inte behöver ha högsta prioritet på det. Jag vet de som använder stängda lådor till snäckor men man får räkna med att det blir ca 99% luftfuktighet om man har fuktigt bottenmaterial, och även mycket kondens. Det kan vara bra att öppna lådan en gång om dagen för att "lufta". 

Om man vill kan man borra några små hål i locket om man vill att luftfuktigheten ska sjunka lite men borra inte för mycket för fukten slipper lätt ut 🙂 Jag tror att man skulle kunna borra några hål i sidan och några hål på motsatta sidan högt upp eller i taket om man vill ha lite mer luftgenomströmning i en Smartstorelåda.

Hur man vill ha det beror på en del faktorer, t.ex. hur hög luftfuktighet ens snäckart trivs med, vad man har för bottenmaterial, värme etc.

Rumblebee
2014-11-27 16:30
#10

#8 Du gör ju ventilationshål på sidorna :). Se bara till så att ventilationen inte hamnar så lågt så att de täcks för med bottensubstrat när det hälls i. Du kan även göra ett par i locket så att luften cirkulerar bättre. Går alltid att tejpa för om det blir för mycket. En annan sak att tänka på är att slipa ned eventuella vassa kanter och flisor som kan ha bildats när hålen gjordes. Det är väldigt jobbigt att göra hål i hårdplast med egen kraft, så en borr underlättar en hel del.

fluffis
2014-11-27 16:42
#11

I samband med det här med värme så såg jag i en tråd en bild på en lampa som var riktad mot en petbox, http://snackor.ifokus.se/discussions/534ff18f8e0e741e5f004ac9-nyborjarsnacka.

Det är ju smart men det kan vara bra att vara försiktig. Jag gjorde något liknande med en riktad lampa mot en petbox och plasten började smälta. Dock var detta många år sen och plasten kanske är tåligare idag, vad vet jag. Men det kan vara värt att tänka på 🙂

Idag använder jag Smartstorelådor till alla mina mindre ormar och lådorna tål temperaturer från  -40 till 120 grader. Det är bra eftersom jag använder värmemattor till alla ormar.

Gaara
2014-12-02 18:37
#12

Fluffis, jag smälte plast rätt nyligen med min keramiklampa jag köpt till mitt ena akvarium jag har snäckor i… Så ja, försiktig får man vara. XD

fluffis
2014-12-02 21:42
#13

#12

Usch då!

Annons:
Tallullah
2015-05-05 11:53
#14

Borra hål i hårdplast är inget problem om man använder en lödpenna. Et tips bara.

Tess21
2015-12-31 16:44
#15

enligt er kunniga är detta för litet? :)

https://herperschoise.nordicshops.com/product.html/exo-terra-30x30x30

inga hårda ord e ny o funderar lite på att skaffa ^^

👻🌛

MoaL
2016-01-05 03:54
#16

#15 Det beror på vad för art och hur många du ska ha i det, men det är ett väldigt dåligt utformat terrarium tyvärr, för typ alla djur som kräver någon högre form av luftfuktighet i alla fall. Hela taket är ett finmaskigt nät som släpper ut ALL luftfuktighet. Jag har ett par sådana terrarium själv nämligen, men inte till snäckorna. De skulle gå i dvala på en gång på grund av torka. 🤐

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tess21
2016-01-05 09:30
#17

Okej tack för svar :) Då kanske en petbox eller låda är bättre som kanske håller bättre luftfuktighet och är lätt att städa? Jag tänker på Limicolaria flammea :) och två då dom måste ju vara två ^.^

👻🌛

MoaL
2016-01-06 00:43
#18

#17 Petbox funkar bara om du använder något annat lock, för ett petboxlock är också som ett slags nät eller vad man ska kalla det. Går man till ett glasmästeri kan de skära till en lämplig glasskiva som man kan lägga på istället. 🙂

Petbox med glasskiva eller någon typ av plastback är helt klart enklast. Särskilt om man vill hålla koll på äggproduktionen, då man måste lyfta på behållaren för att kolla undertill. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tess21
2016-01-06 00:53
#19
MoaL
2016-01-06 01:13
#20

#19 Det låter ju alldeles utmärkt. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Tess21
2016-01-06 01:31
#21

vad bra ^^ var först rädd att det skulle bli för litet :3

👻🌛

Upp till toppen
Annons: